Złodzieje pomysłów

Dawcy licencji franczyzowej - a tym samym twórcy dobrze prosperujących biznesów - muszą szczególnie chronić prawa dotyczące własności intelektualnej. Czy można obronić się przed nieuczciwymi biorcami lub nieuczciwą konkurencją?
Na początku 2003r. walkę o swoje prawa musiała podjąć szkoła języka angielskiego . - Otrzymaliśmy zgłoszenie od naszego franczyzobiorcy, który właśnie otwierał nową szkołę w Poznaniu. Logo konkurencyjnej placówki było bardzo zbliżone do EF, podobnie jak nazwa. Osoba, która otworzyła szkołę, niewiele wcześniej otrzymała od nas pełen pakiet informacyjny na temat EF English First i prowadziła rozmowy na temat zakupu naszej licencji - opowiada Aleksander Czarnecki, prezes EF English First. Sprawę udało się załatwić w miarę szybko. - Wysłaliśmy do Poznania przedstawiciela naszej firmy na rozmowę mediacyjną, w celu wyjaśnienia całej sytuacji. Groźba procesu sądowego, jaka wisiała nad nieuczciwym przedsiębiorcą, spowodowała, że wycofał się z tej działalności - dodaje Czarnecki.
Mamuśka The Cheesecake Shop
Wydaje się, że biznes cukierniczy nie ma szczęścia do systemu franczyzowego w Polsce. Problemy z kilkunastoma biorcami, którzy nie przestrzegali standardów jakości (m.in. stosowania opakowań firmowych i honorowania terminów przydatności do spożycia) miał Blikle. Z nieuczciwymi kontrahentami walczy cały czas sieć ciastkarni Mamuśka The Cheesecake Shop, która powstała w Australii w 1991r., ale jej pomysłodawcami są dwaj bracia Polacy - Robert i Mirosław Konopaccy.
Razem
Andrzej Bednarczyk, który prowadzi biuro kojarzenia par Razem w Warszawie też miał problem z franczyzobiorcą. W tym przypadku chodziło o nieuczciwą pracownicę, która odeszła z biura i założyła własną firmę matrymonialną. - To nie była wyróżniająca się osoba, najsłabsza jeżeli chodzi o wyniki sprzedaży (w pozyskiwaniu klientów). Ale widocznie uważała, że poprowadziłaby taką agencję lepiej - opowiada właściciel sieci.
Andrzej Bednarczyk ocenia, że swój plan opracowywała przez rok. Pod nieobecność właściciela odeszła z pracy razem z inną pracownicą. Dwa miesiące później w Warszawie powstało nowe biuro matrymonialne Panaceum. - Zadzwoniłem tam, udając klienta, a w słuchawce usłyszałem słowo w słowo naszą zapowiedź - wspomina Bednarczyk.
Więcej: "Businessman Magazine", lipiec 2004.
Więcej - nr 2 Franchising Info.
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...