Koncerny preferują franczyzę
Według prognoz koncernów paliwowych, walka o klienta między dystrybutorami paliw będzie polegała na otwieraniu nowych placówek franczyzowych.
Strategie rozwoju firm zajmujących się handlem detalicznym paliwami są podobne – rozszerzyć maksymalnie własną sieć dystrybucji. Według Polskiej Izby Paliw Płynnych, PKN Orlen i Grupa Lotos przeznaczyły w 2004 r. po 500 mln zł na zakupy stacji na rodzimym rynku.
Wspólne barwy
Duże firmy koncentrują się na przejmowaniu najlepszych obiektów prywatnych i powiększaniu swoich sieci.
Obecnie trwa proces przekształcania współpracy z częścią naszych stacji patronackich we franczyzę – powiedziała Pulsowi Biznesu Beata Karpińska z PKN Orlen.
Za miesiąc w sieci franczyzowej Orlenu działać będzie ponad 60 obiektów. Docelowo koncern zamierza prowadzić współpracę w formie franczyzy z blisko 250 stacjami.
W skład sieci stacji BP wchodzą obiekty własne BP (112), przejęte od firmy Aral, działające w oparciu o umowy franczyzowe (112) oraz partnerskie (62). Orlen także posiada stacje patronackie, jednak dla koncernu bardziej opłacalna jest współpraca oparta na umowie franczyzowej.
Statoil ma obecnie 166 stacji własnych i także stale rozwija sieć.
Brak alternatywy
Decydując się na zakup licencji franczyzowej inwestor nabywa stworzony przez franczyzodawcę całościowy produkt wraz z jego nazwą handlową. W zamian franczyzodawca otrzymuje zapłatę stanowiącą opłatę wstępną oraz naliczane miesięcznie lub rocznie honorarium – opłatę licencyjną
- Problem polskich stacji polega na tym, że nie mają alternatywy. Podpisywanie umów franczyzowych idzie opornie, a i koszty związane z uczestnictwem w tym programie są wysokie. Opłata może zostać określana w procentach od obrotu, a nie od zysku, więc płatna niezależnie od wyniku finansowego stacji – powiedziała Pulsowi Biznesu Aurelia Kuran –Puszkarska.
Więcej: Anna Leder, Puls Biznesu, 10 maja 2004Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...