Dominują rodzime sieci
Jak zauważa na podstawie Raportu o franchisingu Profit system Gazeta Prawna, w 2003 roku liczba sieci franczyzowych wzrosła o 35,8 proc. ze 120 w ub.r. do 157 obecnie działających na polskim rynku.
Według prognoz do końca roku przybędzie jeszcze ok. 10 firm, które będą rozwijać sieć na zasadach franchisingu.
- Rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie, ponieważ coraz więcej firm zaczyna postrzegać franczyzę jako atrakcyjną i korzystną formę prowadzenia biznesu. W latach 2002 – 2003 liczba sieci wzrosła łącznie o ponad 40. W latach 2003 r. umocniła się osiągnięta w ub. r. wyraźna przewaga liczby sieci pochodzących z kraju nad sieciami zagranicznymi. Świadczy to o dojrzewaniu naszego rynku – powiedział Gazecie Prawnej Michał Wiśniewski, dyrektor ds. operacyjnych Profit system.
Obecnie 104 sieci to systemy polskie, a 63 zagraniczne, głównie z USA (15,9 proc.), Francji (15,9 proc.) i Niemiec (14,3 proc.). W naszym kraju dominuje tzw. franchising dystrybucyjny, czyli sieci działające w różnych sektorach handlu. Znacznie mniej popularny jest franchising usługowy. Na prawie 12 tys. jednostek franczyzowych aż 32,1 proc., czyli 3767 punktów, sprzedaje artykuły spożywcze. Liczną grupę (12,1 proc.) stanowią sklepy franczyzowe z obuwiem i odzieżą – w sumie 1414 punktów. W 2003 r. nastąpił znaczny wzrost placówek za sprzętem AGD/RTV (o 21,2 proc., do 828) oraz z kosmetykami i biżuterią (o 21,4 proc., do 443). Także coraz więcej stacji benzynowych, m.in. PKN Orlen i Lotos, zainteresowało się franczyzą. W sektorach usługowych, takich jak gastronomia czy turystyka, odnotowano spadek liczby jednostek. Znaczny przyrost nastąpił w usługach dla biznesu i edukacji.
Barierami hamującymi rozwój franchisingu od kilku lat sa brak kapitału i wiedzy na temat zasad franchisingu. – Banki i instytucje finansowe w Polsce nie mają żadnej oferty dla rynku franczyzowego, mimo, że w UE to standard. Nawet w Czechach pojawił specjalny program kredytów dla franczyzobiorców. System ten nie doczekał się także żadnych regulacji prawnych, chociażby w kwestii umowy franchisingowej czy też nakazu wręczania potencjalnym biorcom przez dawców licencji prospektów informacyjnych z prawdziwymi danymi finansowymi – powiedział Gazecie Prawnej Andrzej Krawczyk, dyrektor Profit system.
Źródło: Anita Skiba, Gazeta Prawna 21 – 23 listopada 2003Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...