Mendelsohn w Polsce!

4 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja "Franchising - szansa na udany biznes". Patronem merytorycznym była firma doradcza PROFIT system, a gościem specjalnym Martin Mendelsohn.
W konferencji wzięli udział specjaliści od lat rozwijający systemy franchisingowe w Polsce, franczyzobiorcy oraz osoby zainteresowane tematyką działania systemów franchisingowych w naszym kraju i w Unii Europejskiej.
Europejski autorytet
Gościem specjalnym był dr Martin Mendelsohn, największy europejski autorytet w zakresie franchisingu. Martin jest prezesem międzynarodowej sieci skupiającej doradców franchisingowych Horwath Franchise Services Ltd. i szefem European Franchise Group w kancelarii prawniczej Eversheds. Jest również wykładowcą oraz autorem wielu książek i publikacji o tematyce franchisingowej. Na konferencji omówił unijne regulacje dotyczące franczyzy. Jego wykład o europejskim ustawodawstwie, które wpływa na działanie sieci franchisingowych, wzbudził zainteresowanie szczególnie franczyzodawców, którzy już od maja 2004 roku będą musieli do tego prawa dostosować swoją działalność.
Teoria i praktyka
Inni prelegenci i paneliści poruszyli teoretyczne i praktyczne aspekty tworzenia i prowadzenia firmy franchisingowej. O historii tworzenia swoich firm opowiadali: Kazimiera Krawczyk, prezes adidas Poland, Maciej Poniatowicz, rozwijający sieć franchisingową EF English First i Piotr Beltrani, dyrektor ds. franchisingu SNC. Najdłuższe doświadczenie w tej mierze ma Kazimiera Krawczyk, jako że adidas był pierwszą firmą, która zdecydowała się tworzyć sieć franchisingową w Polsce. Pani Krawczyk przedstawiła najbardziej obszerną prezentację na ten temat, uwzględniając korzyści i ograniczenia tej formy współpracy z obu (dawców i biorców licencji franchisingowych) punktów widzenia.
Prawo, analizy i rekrutacja
Polskie umowy franczyzowe i postulowane w nich zmiany scharakteryzował Andrzej Krawczyk, dyrektor działu franchisingu PROFIT system. Wskazał niezbędne elementy, jakie powinna zawierać umowa franczyzowa, w szczególności przypadki jej naruszenia oraz sposoby rozwiązywania sporów. Opisał również różne rozwiązania prawne działające za granicą, m.in disclosure (obowiązek ujawnienia) oraz tzw. cooling off period (okres „na ochłonięcie”, w którym można bez konsekwencji odstąpić od zawartej już umowy).
Dyskusję na temat sposobów pozyskiwania franczyzobiorców poprowadził Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system. Opisał ten obszar działalności franchisingowej jako wymagający interdyscyplinarnych umiejętności z pogranicza biznesu, marketingu i human resources. Wyraził pogląd, że nie ma „złotego modelu” rekrutacji biorców, bo technika działania zależy od zbyt wielu czynników: od specyfiki danej inwestycji po charakter potencjalnego partnera. Tezę tę potwierdzili biorący udział w panelu Kazimiera Krawczyk, Piotr Beltrani i Maciej Poniatowicz.
Michał Wiśniewski, dyrektor działu analiz PROFIT system, przedstawił Raport o franchisingu 2003/2004, sporządzony przez grupę konsultantów firmy już po raz drugi.
Potrzeba edukacji
Podczas ostatniego panelu dyskusyjnego rozgorzała dyskusja między dawcami i biorcami licencji franchisingowych, doradcami krajowymi i dr Martinem Mendelsohnem. W jej trakcie (i podczas całej konferencji) uparcie powracał temat potrzeby edukacji oraz istnienia silnego i dobrze zorganizowanego stowarzyszenia franchisingowego. Polską Organizację Franczyzodawców reprezentował Maciej Poniatowicz z EF English First.
Więcej: obszerna relacja w magazynie Franchising Info nr 6
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...