Polska pizza wchodzi do Egiptu

Staranne przygotowania
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

New York Pizza Department to marka, która na polskim rynku funkcjonuje od 2009 roku. Rozwija franczyzową sieć pizzerii. Oprócz tego kilka lat temu franczyzodawca uruchomił też koncept ŻarWok, z kuchnią american chineese oraz kilka marek wirtualnych. Teraz swoje doświadczenia przenosi na rynek egipski, planuje tez ekspansję na inne kraje arabskie.

Wyzwania i przygotowania

Na wejście do Egiptu NYPD przygotowywało się ok. półtora roku. W tym czasie trwały negocjacje z masterfranczyzodawcą, reaserch, badanie rynku, dostosowywanie menu. Pierwszy na rynku egipskim lokal NYPD ma się otworzyć w pierwszym kwartale 2025 roku w Kairze. Dlaczego marka wybrała właśnie egipski rynek?

– Bo jest to rynek bardzo chłonny, jak polski 20 lat temu. Będziemy tutaj pierwszą polską siecią pizzerii – komentuje Tomasz Jench, franczyzodawca NYPD. – Kair jest ogromnym miastem (wdg Wikipedii mieszka tu ok. 20 mln mieszkańców – przyp red.). strefa dostaw dla lokalu obejmuje 1,2 mln osób, a dowozy realizuje ok. 60 restauracji. Tymczasem w Krakowie, przy 60 tys. osób w strefie dostaw w kanale delivery działa ok. 240 restauracji. Poza tym w Kairze ludzie nie gotują dużo w domach, ze względu na klimat. Wolą zjeść „na mieście”. Szczytowe godziny to 21-24, kiedy restauracje, pizzerie pękają w szwach.

Jak mówi franczyzodawca, największym wyzwaniem było dostosowanie menu do arabskiej kultury.

– Jak wiadomo to kraj muzułmański. A muzułmanie nie jedzą wieprzowiny, więc musieliśmy wyeliminować ją z receptur – wyjaśnia Tomasz Jench. – Testujemy więc np. bekon z indyka, wołowinę i inne wędliny.

Plany na najbliższe lata

Oprócz NYPD franczyzodawca wprowadza też na rynek egipski koncept ŻarWok oraz jedną ze swoich wirtualnych marek (Alabama mama). Pierwsza pizzeria w Kairze będzie lokalem testowym. W sumie w pięć lat ma powstać w Egipcie 50 lokali.

– Koszt inwestycji w nasze lokale nie jest wysoki, co było dla masterfranczyzodawcy dodatkowym atutem – zdradza Tomasz Jench. – Nasz partner to spółka zajmująca się zarządzaniem nieruchomościami, ma też masterfranczyzę z sektora convenience store. Będzie otwierać nasze lokale także w zupełnie nowym formacie.

Część produktów i sprzętów do lokali będzie prawdopodobnie eksportowana do Egiptu z Polski.

– Egipt ma podpisane porozumienie z Unią Europejską i może importować pewne produkty z UE bez podatków i ceł – wyjaśnia Tomasz Jench. – Jednak głównie będziemy chcieli bazować na produktach lokalnych.

Franczyzodawca myśli też o ekspansji w innych krajach arabskich, m.in. w Arabii Saudyjskiej czy Emiratach Arabskich.

Przy okazji pracy nad menu przed wejściem na rynek egipski, marka wprowadziła też zmiany w kartach swoich polskich lokali.

– Dostrzegliśmy, że jest taka potrzeba – mówi Tomasz Jench. – Np. oprócz standardowego menu, które obejmuje pizze w stylu amerykańskim, będzie teraz także menu special. Znajdą się w nim pizze typowo włoskie, inaczej przygotowywane, na innym cieście, bardziej premium, także jeśli chodzi o cenę. Nasze badania wykazały, że istnieje zapotrzebowanie na taki produkt. Więc nasi polscy franczyzobiorcy też zyskają.

 

WIZYTÓWKA NEW YORK PIZZA DEPARTMENT

Polska sieć pizzerii, wywodząca się z Krakowa. Ten sam franczyzodawca rozwija też markę ŻarWok oraz kilka gastronomicznych marek wirtualnych, tworząc grupę Yummy Concepts.

  • w sumie ok. 70 lokali wszystkich marek
  • kilka formatów do wyboru
  • min. kwota inwestycji 35 tys. zł przy formacie mini
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €