Żabka sprzedaje akcje

Do kupienia
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Debiut giełdowy Żabki jest planowany na mniej więcej 17 października. W związku z tym ruszyła oferta publiczna na akcje spółki. Obejmie do 300 mln istniejących akcji, z możliwością rozszerzenia do 345 mln. To istniejące akcje, nie będzie emisji nowych.

Oferta na miliardy

Cena maksymalna jednej akcji Żabki do 21,5 zł. Oferta jest skierowana do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych. Ci pierwsi entuzjastycznie przyjęli ofertę. Jak wynika z nieoficjalnych informacji, tzw. księga popytu już pierwszego dnia została pokryta w całości przy cenie maksymalnej. Jeśli chodzi o inwestorów indywidualnych, do nich trafi 5 proc. oferowanych akcji. Zapisy na nie ruszyły 2 października i potrwają do 9 października. Można zapisywać się za pośrednictwem 14 biur i domów maklerskich.

– Inwestorzy indywidualni nie będą obciążeni prowizją przy składaniu zleceń na zapisy – poinformowała podczas konferencji Krisztina Bende, zastępca dyrektora Biura Maklerskiego PKO BP.

9 października zostanie ustalona ostateczna cena akcji oferowanych oraz ostateczna liczba akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów. Jeśli 300 mln akcji zostanie sprzedanych po cenie maksymalnej, wartość oferty wyniesie w sumie 6,45 mld zł.

Plany ekspansji

W tej chwili sieć Żabka liczy ponad 10,5 tys. sklepów. Wszystkie działają na licencji, są prowadzone przez w sumie 9 tys. franczyzobiorców. Codziennie obsługują mniej więcej 3,6 mln klientów. Za 2023 rok obroty Żabki sięgnęły 22,8 mld zł.

Tempo rozwoju sieci to ponad 1 tys. sklepów rocznie. W takim samym okresie – jak informuje grupa – zamyka się mniej niż 100 sklepów. Potencjał polskiego rynku Żabka ocenia na 19,5 tys. placówek.

– W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy otworzyć 4,5 tys. sklepów – zapowiada Tomasz Blicharski, chief strategy & development officer Grupy Żabka.

Żabka zapewnia, że sklepy są lokalizowane tak, aby się nawzajem nie kanibalizowały. Wpływ kanibalizacji na wysokość sprzedaży to – według informacji Grupy – 0,2 proc. Najwięcej otwarć jest planowanych w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców oraz od 20 do 100 tys. mieszkańców.

W tym roku Grupa Żabka weszła też na rynek rumuński. Ma tam obecnie 20 sklepów, działających pod szyldem froo.

– Zamierzamy otworzyć 50-60 sklepów w Rumunii do końca roku. To nam pozwoli dokładnie przetestować format – zapowiada Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.

WIZYTÓWKA GRUPY ŻABKA

Sieć sklepów convenience. Rozwija się w tempie ponad tysiąca otwarć rocznie. W październiku planowany jest debiut Grupy Żabka na warszawskiej giełdzie.

  • ponad 10,5 tys. sklepów
  • 9 tys. franczyzobiorców
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €