Array ( [article] => Array ( [pid] => 95317 [country] => pl [article_id] => 12979 [article_date] => 2023-12-20 [articletype_id] => 29 [article_title] => McDonald's stawia na franczyzobiorców [article_intro] => – Nasza strategia na lata 2024-26 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie franczyzowa – mówi Marek Mikusek z McDonald’s Polska. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 7 [img_photo_description] => [secret] => scrtk81d98a111e9807d1e203ddb58dae5a19 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => gastronomia [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => mcdonald-s-stawia-franczyzobiorcow [article_title_striped] => McDonald's stawia na franczyzobiorców [dir] => article [article_text_photo] =>

Jaki był mijający rok dla branży gastronomicznej?

Branża gastronomiczna w ostatnich latach stanęła w obliczu wielu wyzwań. Pandemia i idące za nią zamknięcia restauracji, inflacja oraz rosnące koszty prowadzenia działalności to tylko niektóre z trudności, z jakimi przyszło się mierzyć sektorowi gastronomicznemu. Mimo że 2023 rok pozornie wydawał się bardziej spokojny, to echo sytuacji z ubiegłych lat wciąż odbija się na tym biznesie. Jednak razem z naszymi pracownikami oraz partnerami – franczyzobiorcami i dostawcami – udowodniliśmy, że współpraca i konsekwentna realizacja strategii pozwalają skutecznie pokonać bariery i stale się rozwijać.

Jak więc oceniacie 2023 rok z perspektywy McDonald's Polska?

Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat. Obecnie prowadzimy w Polsce ponad 540 restauracji. 91 proc restauracji jest zarządzanych przez w sumie ponad 90 franczyzobiorców, którzy w sumie zatrudniają ponad 31 tys pracownikow. Średnio otwieramy około 30 restauracji rocznie, w tym roku będzie to 31 nowych lokali. W kolejnych latach planujemy jeszcze bardziej dynamiczną ekspansję. Nasza strategia na lata 2024-2026 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie prowadzona przez franczyzobiorców. Docelowo chcemy, aby nasza struktura była w 95 proc. oparta na restauracjach licencyjnych, prowadzonych zarówno przez nowych członków systemu, jak i przedsiębiorców, którzy są z nami od lat. W McDonald’s nie ma ograniczenia co do liczby restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę. Obecnie w Polsce średnia liczba restauracji zarządzanych przez jednego franczyzobiorcę wynosi ponad pięć. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, oceniamy, że jest to rozwiązanie optymalne, umożliwiające przedsiębiorcy osobiste zaangażowanie w prowadzenie lokalu, znajomość potrzeb gości danej restauracji, jak i społeczności, w których funkcjonuje.

Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's?

Idealny kandydat na franczyzobiorcę McDonald’s to nowoczesny przedsiębiorca, który rozumie znaczenie doświadczenia, zadowolenia i lojalności zarówno gości, jak i pracowników oraz ma świadomość wpływu tych elementów na biznes. Myśli o rozwoju – zarówno osobistym, jak i członków zespołu, posiada kompetencje liderskie, chce i potrafi inwestować w pracowników. Powinien posiadać także kompetencje wykonawcze i strategiczne, umożliwiające rozwój własnej firmy. Ważna jest pasja do pracy w branży gastronomicznej, a także umiejętność działania w grupie. Dla McDonald’s istotne jest też posiadanie „lokalnej perspektywy”, czyli chęci zaangażowania potencjalnego franczyzobiorcy w życie społeczności lokalnych.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Jak wygląda proces rekrutacji i przygotowania franczyzobiorcy do objęcia restauracji?

Przed dołączeniem do grona franczyzobiorców kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne w restauracjach McDonald’s, które trwa 9-12 miesięcy. Program zakłada poznanie wszystkich stanowisk w strukturze organizacyjnej restauracji. Przyszły licencjobiorca wciela się więc w szeregowego pracownika, menedżera zarządzającego zmianą oraz pozyskuje wiedzę z zakresu zarządzania restauracją. Kandydat uzupełnia wiedzę na warsztatach i kursach teoretycznych. Poszczególne etapy szkolenia w restauracji kończą się testem weryfikującym znajomość procedur i standardów.

Ile pieniędzy trzeba mieć na inwestycję?

Umowa franczyzy McDonald’s podpisywana jest z reguły na 20 lat i wymaga inwestycji około 5 mln zł, z czego minimum 25 proc. wartości wyposażenia restauracji pochodzi ze środków własnych, reszta może być sfinansowana z kredytu. Wkładem własnym kandydat na franczyzobiorcę musi wykazać się jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Wstępna opłata licencyjna wynosi 45 tys. dolarów.

Jakiego wsparcia McDonald's udziela franczyzobiorcom – na każdym etapie współpracy?

Przepisem na sukces franczyzy McDonald’s, niezależne od warunków rynkowych, jest połączenie know-how i wsparcia dużej marki, jaką jest McDonald’s, ze sprawdzoną siecią dostawców i zaangażowaniem oraz wysokimi kompetencjami franczyzobiorców. Oferujemy franczyzobiorcom wsparcie ekspertów Centrum Serwisowego, stałe konsultacje, szkolenia, udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych oraz pomoc w obszarze public relations. Co ważne, szkolenia organizowane przez McDonald’s wspierają nie tylko samego franczyzobiorcę, ale również jego kadrę kierowniczą. Materiały szkoleniowe dla pracowników są stale aktualizowane. McDonald’s dba o doskonalenie kompetencji na wszystkich szczeblach, a w ostatnich latach realizowany jest program przeznaczony wyłącznie franczyzobiorcom, podnoszący ich umiejętności liderskie, stymulujący myślenie biznesowe.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

 

WIZYTÓWKA MCDONALD'S

Międzynarodowa sieć gastronomiczna.

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 247 [author_pid] => 1076 [author_name] => Monika Wojniak-Żyłowska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => mwojniak@profitsystem.pl [author_profile] =>

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z dziennikarstwem związana jest od 2000 roku. Przez wiele lat pracowała w gazetach codziennych, zajmując się m.in. problematyką prawną i samorzadową. Jej publikacje można też znaleźć m.in. w Angorze i prasie turystycznej. Teraz na portalu Franchising.pl i w miesięczniku "Franchising" przybliża czytelnikom rynek franczyzy oraz próbuje inspirować młodych przedsiębiorców, szukających pomysłu na własną firmę.

Prywatnie mama Emilki i żona Piotra. Jej pasje to podróże, dobre kryminały i literatura faktu.

[display_author] => 1 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/mowojnia1 [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/monika-wojniak-%C5%BCy%C5%82owska-667670136/ [author_photo] => Array ( [pid] => 116103 [itemserver_id] => 38128 [img_width] => 600 [img_height] => 800 [path] => 623/449/mz.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => monika-wojniak-zylowska ) ) [link] => /artykul/12979/mcdonald-s-stawia-franczyzobiorcow/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => pytanie tygodnia [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 0 [link] => 32 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => pytanie-tygodnia ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 208148 [country_item] => pl [description] => [path] => d6e/ec3/mcd__marek_mikusek.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 440 [img_height] => 440 [itemserver_id] => 51576 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 208149 [country_item] => pl [description] => McDonald's ma obecnie w Polsce ponad 540 restauracji. [path] => bac/39f/mcd__restauracja_1_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Ponad pół tysiąca [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 51577 ) [1] => Array ( [pid] => 208150 [country_item] => pl [description] => "Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat". [path] => d6e/ec3/mcd__marek_mikusek-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Marek Mikusek, franchising director McDonald’s Polska [img_width] => 854 [img_height] => 1139 [itemserver_id] => 51578 ) ) ) [og_image] => bac/39f/mcd__restauracja_1_.jpg [article_date_formated] => 20.12.2023 [article_day] => Środa [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 208149 [country_item] => pl [description] => McDonald's ma obecnie w Polsce ponad 540 restauracji. [path] => bac/39f/mcd__restauracja_1_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Ponad pół tysiąca [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 51577 ) [1] => Array ( [pid] => 208150 [country_item] => pl [description] => "Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat". [path] => d6e/ec3/mcd__marek_mikusek-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Marek Mikusek, franchising director McDonald’s Polska [img_width] => 854 [img_height] => 1139 [itemserver_id] => 51578 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 208149 [country_item] => pl [description] => McDonald's ma obecnie w Polsce ponad 540 restauracji. [path] => bac/39f/mcd__restauracja_1_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Ponad pół tysiąca [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 51577 ) [1] => Array ( [pid] => 208150 [country_item] => pl [description] => "Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat". [path] => d6e/ec3/mcd__marek_mikusek-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Marek Mikusek, franchising director McDonald’s Polska [img_width] => 854 [img_height] => 1139 [itemserver_id] => 51578 ) ) [imagesCount] => 2 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => McDonald’s [id] => 38 [type] => 7 [fr] => 1 [company_franchising] => 1 [minimal_investment] => 2000000.00 [company_log] => 1 [short_description] => Restauracje szybkiej obsługi [name_length] => 10 [link] => /franczyza/38/mcdonalds/ [investmentFormatted] => 2 000 000 zł [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 69193 [country_item] => pl [description] => [path] => ea6/d27/mcdonalds-logo-1.gif [class] => image-gif [mime] => image/gif [title] => [img_width] => 250 [img_height] => 191 [itemserver_id] => 16940 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 200985 [country_item] => pl [description] => [path] => 313/b57/mcdonald_s-wyszk_w.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 754 [itemserver_id] => 49983 ) [1] => Array ( [pid] => 200986 [country_item] => pl [description] => [path] => 456/872/mcd_wyszk_w-restauracja-wne.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1068 [itemserver_id] => 49984 ) ) ) ) ) )

McDonald's stawia na franczyzobiorców

Ponad pół tysiąca
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jaki był mijający rok dla branży gastronomicznej?

Branża gastronomiczna w ostatnich latach stanęła w obliczu wielu wyzwań. Pandemia i idące za nią zamknięcia restauracji, inflacja oraz rosnące koszty prowadzenia działalności to tylko niektóre z trudności, z jakimi przyszło się mierzyć sektorowi gastronomicznemu. Mimo że 2023 rok pozornie wydawał się bardziej spokojny, to echo sytuacji z ubiegłych lat wciąż odbija się na tym biznesie. Jednak razem z naszymi pracownikami oraz partnerami – franczyzobiorcami i dostawcami – udowodniliśmy, że współpraca i konsekwentna realizacja strategii pozwalają skutecznie pokonać bariery i stale się rozwijać.

Jak więc oceniacie 2023 rok z perspektywy McDonald's Polska?

Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat. Obecnie prowadzimy w Polsce ponad 540 restauracji. 91 proc restauracji jest zarządzanych przez w sumie ponad 90 franczyzobiorców, którzy w sumie zatrudniają ponad 31 tys pracownikow. Średnio otwieramy około 30 restauracji rocznie, w tym roku będzie to 31 nowych lokali. W kolejnych latach planujemy jeszcze bardziej dynamiczną ekspansję. Nasza strategia na lata 2024-2026 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie prowadzona przez franczyzobiorców. Docelowo chcemy, aby nasza struktura była w 95 proc. oparta na restauracjach licencyjnych, prowadzonych zarówno przez nowych członków systemu, jak i przedsiębiorców, którzy są z nami od lat. W McDonald’s nie ma ograniczenia co do liczby restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę. Obecnie w Polsce średnia liczba restauracji zarządzanych przez jednego franczyzobiorcę wynosi ponad pięć. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, oceniamy, że jest to rozwiązanie optymalne, umożliwiające przedsiębiorcy osobiste zaangażowanie w prowadzenie lokalu, znajomość potrzeb gości danej restauracji, jak i społeczności, w których funkcjonuje.

Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's?

Idealny kandydat na franczyzobiorcę McDonald’s to nowoczesny przedsiębiorca, który rozumie znaczenie doświadczenia, zadowolenia i lojalności zarówno gości, jak i pracowników oraz ma świadomość wpływu tych elementów na biznes. Myśli o rozwoju – zarówno osobistym, jak i członków zespołu, posiada kompetencje liderskie, chce i potrafi inwestować w pracowników. Powinien posiadać także kompetencje wykonawcze i strategiczne, umożliwiające rozwój własnej firmy. Ważna jest pasja do pracy w branży gastronomicznej, a także umiejętność działania w grupie. Dla McDonald’s istotne jest też posiadanie „lokalnej perspektywy”, czyli chęci zaangażowania potencjalnego franczyzobiorcy w życie społeczności lokalnych.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Jak wygląda proces rekrutacji i przygotowania franczyzobiorcy do objęcia restauracji?

Przed dołączeniem do grona franczyzobiorców kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne w restauracjach McDonald’s, które trwa 9-12 miesięcy. Program zakłada poznanie wszystkich stanowisk w strukturze organizacyjnej restauracji. Przyszły licencjobiorca wciela się więc w szeregowego pracownika, menedżera zarządzającego zmianą oraz pozyskuje wiedzę z zakresu zarządzania restauracją. Kandydat uzupełnia wiedzę na warsztatach i kursach teoretycznych. Poszczególne etapy szkolenia w restauracji kończą się testem weryfikującym znajomość procedur i standardów.

Ile pieniędzy trzeba mieć na inwestycję?

Umowa franczyzy McDonald’s podpisywana jest z reguły na 20 lat i wymaga inwestycji około 5 mln zł, z czego minimum 25 proc. wartości wyposażenia restauracji pochodzi ze środków własnych, reszta może być sfinansowana z kredytu. Wkładem własnym kandydat na franczyzobiorcę musi wykazać się jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Wstępna opłata licencyjna wynosi 45 tys. dolarów.

Jakiego wsparcia McDonald's udziela franczyzobiorcom – na każdym etapie współpracy?

Przepisem na sukces franczyzy McDonald’s, niezależne od warunków rynkowych, jest połączenie know-how i wsparcia dużej marki, jaką jest McDonald’s, ze sprawdzoną siecią dostawców i zaangażowaniem oraz wysokimi kompetencjami franczyzobiorców. Oferujemy franczyzobiorcom wsparcie ekspertów Centrum Serwisowego, stałe konsultacje, szkolenia, udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych oraz pomoc w obszarze public relations. Co ważne, szkolenia organizowane przez McDonald’s wspierają nie tylko samego franczyzobiorcę, ale również jego kadrę kierowniczą. Materiały szkoleniowe dla pracowników są stale aktualizowane. McDonald’s dba o doskonalenie kompetencji na wszystkich szczeblach, a w ostatnich latach realizowany jest program przeznaczony wyłącznie franczyzobiorcom, podnoszący ich umiejętności liderskie, stymulujący myślenie biznesowe.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

 

WIZYTÓWKA MCDONALD'S

Międzynarodowa sieć gastronomiczna.

  • ponad 540 lokali w Polsce
  • opłata wstępna 45 tys. dolarów
  • kwota inwestycji 5 mln zł (min. 25 proc. wartości wyposażenia restauracji musi pochodzić ze środków własnych)
Monika Wojniak-Żyłowska
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €