Kawiarnie w sieci

– Kończymy rok z 18 lokalami. W 2024 roku planujemy powiększyć sieć o 15 nowych kawiarni – mówi Błażej Małoszuk z Cofix Polska.
Nowy Rok tuż za progiem. Jaki będzie dla gastronomii?
Przypuszczam, że sytuacja w przyszłym roku nie zmieni się w stosunku do tego, z czym borykaliśmy się w 2023. Nadal będą nas dotyczyły wzrosty cen i inflacja. Ale jestem też przekonany, że firmy operujące w ramach sieci, wykorzystujące zasady dużej skali, będą miały większą szansę na przetrwanie tej trudnej sytuacji. Dla osób posiadających pojedyncze lokale, poza sieciami, przewiduję trudności w dostosowaniu się do warunków rynkowych. Naszym celem, jeśli chodzi o Cofix, jest negocjacja cen zakupowych produktów i minimalizacja kosztów operacyjnych dla naszych partnerów, co jest możliwe dzięki sile zakupowej sieci.
Jak bardzo sieć Cofix urosła w tym roku?
Kończymy rok z 18 lokalami. Otworzyliśmy siedem nowych kawiarni, jedno otwarcie przesunęło się na styczeń przyszłego roku. W 2024 roku planujemy powiększyć sieć o 15 nowych lokali. Obecnie prowadzimy negocjacje w kilku miastach wojewódzkich, w szczególności w Trójmieście, Poznaniu, Opolu i w Warszawie. Naszym celem jest również otwieranie większych kawiarni, co umożliwia wprowadzenie strategii „Beyond Coffee”. Obejmuje ona organizację w lokalu różnorodnych wydarzeń, spotkań tematycznych, koncertów czy nawet stand-upów. Doświadczenie z kawiarnią w Białymstoku pokazało nam, że taka strategia przyciąga stałych klientów, co w rezultacie przekłada się na pozytywne wyniki finansowe.
A kawiarnia to opłacalny biznes? Jak szybko wasze lokale stają się rentowne?
Czas, w jakim kawiarnia osiąga rentowność, zależy od wielu czynników. Standardowo zakładamy, że lokal osiągnie planowane przychody między trzecim a szóstym miesiącem działalności, choć nie jest to regułą. Niektóre stają się rentowne już w pierwszym miesiącu, zatem każdy przypadek jest inny.
Łatwo dziś o dobrą lokalizację?
Aktualnie mamy na rynku wiele dostępnych lokali, jednak nie jesteśmy zainteresowani lokacjami typu B lub C. Koncentrujemy się na poszukiwaniu najlepszych lokalizacji, spełniających nasze wysokie standardy, co może być czasochłonnym procesem. Wyszukujemy lokalizacje, które nie tylko są atrakcyjne, ale również dzięki stosunkowo niskim kosztom stałym, pozwalają na generowanie zadowalających obrotów nawet w tzw. niskim sezonie. Przez co minimalizujemy ryzyko inwestycyjne podejmowane przez partnera. Jako przykład podam negocjacje pewnego lokalu w samym centrum Warszawy, które trwały dokładnie 12 miesięcy. Poświeciliśmy na ten proces bardzo dużo energii, ale efekt w postaci rentowności jest więcej niż zadowalający.
Ile trzeba zainwestować w kawiarnię Cofix?
Koszt inwestycji oscyluje w granicach 250-500 tys. zł netto. Ta kwota obejmuje kaucję, remont lokalu, wyposażenie, sprzęt, meble, sprzęt IT, zatowarowanie, a także uwzględnia ewentualne straty związane z początkowym okresem działalności. Istnieje możliwość że inwestycja będzie niższa, zwłaszcza jeśli lokal nie wymaga znacznych nakładów na adaptację, a jedynie na odświeżenie, zgodne z designem marki Cofix.
Wasi franczyzobiorcy pracują osobiście w lokalach?
Rozróżniamy dwie kategorie partnerów: tych, którzy pracują jako kierownicy swojej kawiarni oraz inwestorów, dla których zatrudniamy i szkolimy kierowników, odpowiadających za funkcjonowanie lokalu. W ogóle ze swojej strony udzielamy franczyzobiorcom bardzo szerokiego wsparcia. Nasz dział rozwoju rozpoczyna poszukiwania lokalizacji zgodnie z preferencjami partnera franczyzowego, przygotowuje biznesplan oraz oferuje dostępne lokale z naszej puli. Po zaakceptowaniu biznesplanu, rozpoczynamy negocjacje z wynajmującymi, tworzymy projekt technologiczny i design, a także przystępujemy do etapu adaptacji lokalu, który nadzoruje nasz construction manager. Dział HR równocześnie rozpoczyna poszukiwania odpowiedniego personelu, który następnie zostaje przeszkolony w naszym centrum szkoleniowym. Od momentu zakończenia adaptacji lokalu uaktywnia się dział operacji, który jest w stałym kontakcie z partnerem przez cały okres trwania umowy. Najbardziej doświadczeni pracownicy Cofix wspierają nowo otwarty lokal swoją obecnością w początkowym okresie działalności, co nie generuje dodatkowych kosztów po stronie partnera.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA COFIX
Międzynarodowa sieć kawiarni.
- 18 lokali
- kwota inwestycji 250-500 tys. zł netto
- opłata wstępna 30 tys. zł
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Żabka
Sklepy typu convenience

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

New York Pizza Department
Pizzerie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...