Gatta wyszła na prostą

– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Na jakim etapie jest postępowanie restrukturyzacyjne i układ z wierzycielami spółki?
Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami został podpisany. To oznacza, że firma jest w odpowiedniej kondycji, aby zacząć spłacać zobowiązania, bez zakłócania bieżącego funkcjonowania. Na przełomie roku restrukturyzacja powinna dobiec końca.
Ile sklepów zamknięto podczas postępowania restrukturyzacyjnego?
Przez te dwa i pół roku zamknęliśmy blisko 30 salonów Gatta. Z czego większość stanowiły sklepy własne. Wśród zamkniętych lokalizacji były w tym czasie tylko trzy salony franczyzowe.
Jaka jest dalsza strategia rozwoju marki? czy skupicie się na otwieraniu sklepów franczyzowych czy własnych?
Zdecydowanie skupiamy się na dalszym rozwoju sieci poprzez salony franczyzowe. Od momentu restrukturyzacji zamknęły się – jak wspomniałem – trzy salony franczyzowe, natomiast otworzyło się ich aż 13, mimo tych bardzo trudnych i nieprzewidywalnych czasów. Salon własny w tym czasie otworzyliśmy tylko jeden. Mając świadomość, że w mniejszych lokalizacjach nie jesteśmy w stanie utrzymać się z salonem Gatty w monobrandowym wydaniu, dajemy obecnie możliwość łączenia naszej oferty z innymi markami, w formacie duo- lub multibrandowym. Takie rozwiązanie nie dość, że pozwala myśleć o otwarciach w mniejszych lokalizacjach, to dodatkowo pomaga zoptymalizować koszty utrzymania salonu. Zwłaszcza w dobie, gdy rosną one w zawrotnym tempie.
Ile wynosi obecnie inwestycja w sklep?
Inwestycja jest bardzo niska jak na obecne realia. Oczywiście w znacznym stopniu zależy od tego, w jakim stanie wyjściowym jest lokal. Jeżeli był już wcześniej użytkowany, to większość ostatnich otwarć opiewa na około 25 tys zł. W znacznym stopniu obniża koszty inwestycji fakt, że udostępniamy w bardzo niskiej cenie swoje używane meble, które wciąż są w dobrym stanie. Często pochodzą z salonów, które funkcjonowały raptem kilka lat, jednak zamknęliśmy je w trakcie restrukturyzacji ponieważ były nierentowne.
Jak oceniacie Państwo obecną sytuację branży odzieżowej? Z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć?
Pierwszy kwartał 2023 roku wyglądał bardzo obiecująco, ze sporymi przyrostami. Z końcem marca przyszła lekka zadyszka, która niestety trwa nadal. Po zakończonym lipcu mamy minimalny spadek w porównaniu do zeszłego roku. Na pewno bardzo zauważalny jest spadek wejść klientów. Zmieniają się też nawyki konsumenckie. Klienci kupują coraz rozważniej i z wielką świadomością. Teoretycznie płace rosną i mamy coraz więcej pieniędzy, w praktyce już to nie wygląda tak kolorowo. Inflacja, rosnące raty kredytów, wysokie ceny podstawowych produktów jak żywność i po prostu drogie życie sprawia, że wszyscy odpowiednio priorytetyzują swoje wydatki. Sam łapię się na tym, że będąc na zakupach rezygnuję z niektórych rzeczy i odkładam na półkę. Zastanawiam się, czy faktycznie jest mi to niezbędne. W sezonie letnim bardzo spadła sprzedaż kategorii produktowej jaką są kostiumy kąpielowe. Możliwe, że część osób zrezygnowała z wyjazdów bądź je poskracała, lub stwierdziła że zeszłoroczny kostium wciąż jest ok. Już teraz wyciągamy z tego wnioski i zastanawiamy się nad rozwiązaniami przyszłorocznymi. Na pewno taki trend jest niepokojący. W innych kategoriach produktowych, jak bielizna i rajstopy sytuacja jest zdecydowanie lepsza. Jesteśmy przekonani, że miesiące jesienno-zimowe spowodują powrót do trendów sporych wzrostów sprzedaży rok do roku. Oczywiście to wszystko utrudnia sytuację i kondycję salonów. Zawsze patrzymy jednak na biznes w ujęciu rocznym. Na szczęście nie odbija się to znacząco na rozwoju sieci. Nowych, konkretnych rozmów z kandydatami na franczyzobiorców jest naprawdę sporo. Wracają też do nas osoby, z którymi rozmawialiśmy np. pół roku czy rok temu, a nawet dawniej. Lepiej przygotowane i bardziej świadome biznesowo.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA MARKI GATTA
Sieć salonów z bielizną.
- 120 salonów: 78 własnych, 42 franczyzowe
- inwestycja od 25 tys. zł
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Żabka
Sklepy typu convenience

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

New York Pizza Department
Pizzerie

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...