Biznes, który się liczy

O tym jaka powinna być dobra franczyza bankowa opowiada Sławomir Makowski, dyrektor ds. strategii i rozwoju sieci agencyjnej Alior Banku.
Czy współczesna, nowoczesna bankowość potrzebuje franczyzy?
Oczywiście. Nowoczesna bankowość, nawet wysoce zdigitalizowana, po pierwsze nie wyklucza istnienia sieci partnerskiej, po drugie jej potrzebuje. Zwłaszcza jeśli ambicją banku jest dotarcie do największej liczby klientów. Dla Alior Banku franczyza jest bardzo istotnym kanałem sprzedaży. Potwierdzają to liczby – mamy dwukrotnie więcej placówek partnerskich niż oddziałów własnych banku. Powód jest prosty – placówki partnerskie, ze względu na ich strukturę i model biznesowy, mogą powstawać w niewielkich miejscowościach, w których żaden bank, również nasz, nigdy nie otworzy własnego oddziału. Dzięki temu możemy docierać do nowych klientów oraz być bliżej ludzi, którzy już korzystają z usług Alior Banku.
Czy rozwiązanie dobre dla banku, oznacza dobry biznes dla franczyzobiorcy?
Niekoniecznie musi tak być, ale ideą franczyzy jest budowanie modelu win-win, czyli takiego, w którym obie strony wygrywają. Zresztą na dłuższą metę inny model nie ma sensu we franczyzie. Żaden przedsiębiorca nie będzie tkwił w systemie, który nie pozwoli mu zarobić. Wiemy, że dobry model partnerski musi być oparty na szeroko pojętej uniwersalności i do takiego modelu konsekwentnie zmierza Alior Bank.
Co to oznacza w bankowości?
Przede wszystkim odejście od budowania biznesu franczyzobiorcy w oparciu o jeden produkt. Taki model nie daje stabilności w konfrontacji ze stale zmieniającą się koniunkturą na rynku. Nie pozwala też na długookresowe budowanie portfela lojalnych klientów, co jest dziś podstawą biznesu finansowego. Dobra bankowa franczyza powinna być stabilna, rentowna i odporna na gospodarcze zawirowania i szoki rynkowe.
Czyli jaka?
Oparta o wiele produktów, z których partner uzyskuje przychód. Klient, któremu jednorazowo sprzedamy pożyczkę gotówkową lub który kupi telewizor w systemie ratalnym nie będzie klientem lojalnym, bo nie ma ku temu powodu. Będzie spłacał zobowiązanie, ale zapomni o nas, jako o banku. Natomiast jeśli temu klientowi dodatkowo zaoferujemy atrakcyjny rachunek bankowy oraz nawiążemy z nim relację poprzez dobrą i profesjonalną obsługę, zbudujemy podstawę do wieloletniej współpracy i stworzymy szansę do kolejnych sprzedaży. Bo staniemy się bankiem pierwszego wyboru. I taki jest nasz cel.
Poza tym musimy pamiętać, że rynek finansowy jest bardzo zmienny. Dobry biznes w tej branży powinien stać na kilku nogach, które w czasach koniunktury pracują równomiernie, a w warunkach spowolnienia gospodarczego uzupełniają się, zapewniając partnerowi bezpieczeństwo i stabilne przychody. Model biznesowy franczyzy Alior Banku zakłada, że placówka partnerska zarabia nie tylko na produktach z segmentu klienta indywidualnego, ale również produktach oferowanych klientowi biznesowemu oraz produktach hipotecznych.
Z obsługi Kowalskiego nie da się dziś wyżyć?
Nie chodzi o to czy da się wyżyć, bo krótkoterminowo, pewnie się da. Chodzi o budowanie dobrego biznesu w dłuższej perspektywie. Sytuacja gospodarcza czy geopolityczna w ostatnich dwóch latach pokazała, że klienci indywidualni mogą być nieco bardziej powściągliwi w konsumpcji i zaciąganiu nowych zobowiązań. W segmencie biznesowym na decyzje klientów wpływają jednak zupełnie inne czynniki. Klient firmowy ma perspektywę długoterminową, zaś kapitał, który mu oferujemy najczęściej przeznacza nie tyle na konsumpcję, co na inwestycje, z których często nie może lub nie chce rezygnować. Dlatego jest doskonałym uzupełnieniem na wypadek różnego rodzaju szoków popytowych. W przypadku spowolnienia na rynku klienta indywidualnego, sektor biznesowy ciągle pracuje i zapewnia naszym partnerom stabilny przychód.
Czy pojedyncza placówka partnerska to wystarczająco dobry biznes?
Oczywiście pojedyncza placówka partnerska zarobi na utrzymanie franczyzobiorcy, o ile jest prowadzona dobrze i według naszych rekomendacji. Ideą tej franczyzy jest budowanie biznesu stabilnego i rozwojowego. Rozwój rozumiemy nie tylko w kategoriach terytorialnych. To dla nas również budowanie kolejnych nóg w biznesie, także w ramach jednej placówki partnerskiej. Naszym ideałem jest jednak przedział między trzema a pięcioma placówkami. Taka skala pozwala na zbudowanie stabilnego i bezpiecznego biznesu oraz optymalizację kosztów prowadzenia działalności.
Rozmawiał Marcin Kaleta
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Żabka
Sklepy typu convenience

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

New York Pizza Department
Pizzerie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...