Array ( [article] => Array ( [pid] => 92448 [country] => pl [article_id] => 12636 [article_date] => 2023-02-06 [articletype_id] => 29 [article_title] => Inwestycja w sklep spożywczy [article_intro] => – Czas spowolnienia to najlepszy moment na inwestycje. A branża spożywcza nadaje się do tego najlepiej – mówi Iwona Pawleczyk, prezes Intermarché. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 1 [img_photo_description] => [secret] => scrtka76722fa014627423fbdf0f3910506b7 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => art. spożywcze i przemysłowe [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => inwestycja-sklep-spozywczy [article_title_striped] => Inwestycja w sklep spożywczy [dir] => article [article_text_photo] =>

Jakie są dzisiaj warunki prowadzenia biznesu w branży spożywczej?

Obecny czas jest wymagający dla wszystkich przedsiębiorców działających w naszej branży. Rosnące ceny żywności, paliw i surowców powodują niepewność wśród konsumentów. Potwierdzają to oficjalne wskaźniki. Klienci z większą rozwagą podchodzą do swoich zakupów. Przede wszystkim nie chcą przepłacać i w większym stopniu korzystają z promocji. Mimo prognoz, że bieżący rok również nie będzie należał do najłatwiejszych, utrzymujemy optymizm.

Jakie są największe wyzwania w dzisiejszych realiach spowolnienia gospodarczego i szalejącej inflacji?

Firmy działające w sektorze spożywczym muszą poradzić sobie dzisiaj z dwoma rodzajami presji. Pierwsza z nich to presja kosztowa. Praktycznie każda pozycja po stronie kosztów znacząco wzrosła: wynagrodzenia, energia czy gaz. A są to pozycje, które ważą najwięcej, jeśli chodzi o nasze wydatki. Druga presja związana jest z przychodami. Tutaj ścierają się dwie siły: inflacja, która wpływa na wzrost wartości sprzedaży oraz siła nabywcza konsumentów, która decyduje o zawartości koszyka i częstotliwości zakupów. Utrzymanie kontroli i właściwego balansu w zakresie każdego z tych elementów to główne zadanie przedsiębiorstw w naszej branży i nie tylko. Przy tym uważam, że sektor spożywczy będzie ostatnim, w którym konsumenci wprowadzą plan oszczędności. Dlatego jesteśmy na lepszej pozycji niż branża gastronomiczna czy rozrywkowa. Ale i w sklepach spożywczych coraz częściej kupujący szukają możliwości ratowania swojego portfela.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Jak Intermarché radzi sobie dzisiaj na rynku?

Mamy za sobą udany rok. Bez udziału sprzedaży paliw sieć zwiększyła obrót o pół miliarda złotych, osiągając wzrost na stałej bazie sklepów o blisko 13,50 proc. Natomiast razem ze stacjami paliw, przychody Intermarché urosły o ponad 700 mln zł a obrót przekroczył 6 mld zł. Walka z drożyzną wpisana jest w wartości Intermarché, dlatego nieustannie budujemy odpowiednie relacje cen do rentowności biznesu i możliwości portfeli naszych klientów. Aktualna sytuacja wymaga więc od nas ogromnej uważności. Na to wszystko nakłada się presja rosnących kosztów, które należy utrzymać w ryzach, optymalizując nakłady poniesione na dystrybucję. Zaoszczędzone pieniądze chcemy reinwestować w ceny. Do tego niezbędna jest optymalnie działająca logistyka, zmotywowany i kompetentny personel, a także bliska współpraca z przedsiębiorcami. Wiele zrobiliśmy w ostatnim czasie, aby ograniczać wydatki. Inflacja stała się przyczynkiem do wprowadzenia istotnych zmian w zakresie zarządzania kosztami, energią i innymi kosztogennymi sektorami całego biznesu.

Czy warto teraz otwierać sklep franczyzowy w branży spożywczej?                                                      

Okres spowolnienia to najlepszy moment na inwestycje. A branża spożywcza nadaje się do tego najlepiej. Jest mniej podatna na wahania koniunkturalne. Trzeba tylko przekonać do siebie klienta. Nasz biznes kalkulujemy w perspektywie 10 lat. W tym okresie na pewno koniunktura się poprawi, a wówczas w większym stopniu skorzystamy biznesowo. Przy tym jeśli otwierać działalność, to tylko w ramach franczyzy. Dzięki temu można liczyć na szereg korzyści, z których kluczowe jest korzystanie z dorobku sprawdzonej marki, jej doświadczeń, zasobów i skali.

Czy zainteresowanie otwieraniem placówek franczyzowych ze strony potencjalnych kandydatów rośnie czy spada?

W ubiegłym roku uruchomiliśmy nową platformę komunikacji modelu franczyzowego, która opiera się na haśle „Odmień swoje życie”. Tym działaniem trafiliśmy w emocje potencjalnych franczyzobiorców, którzy właśnie we franczyzie mogą upatrywać szansy na wprowadzenie zmian w swoim życiu. Chcemy spełniać marzenia Polaków o założeniu własnej firmy i zachęcić ich do aktywności dzięki edukacji i wsparciu w podejmowaniu tej decyzji, a także atrakcyjnemu modelowi franczyzowemu. Zainteresowanie franczyzą Intermarché znacząco wzrosło. Mieliśmy o 30 proc. więcej zgłoszeń niż przed uruchomieniem platformy.

Jakie macie plany na ten rok?              

Aktualnie finalizujemy nasz plan rozwoju, który pozwoli nam realizować ekspansję w sposób dostosowany do strategii handlowej oraz potrzeb i możliwości klientów. W pierwszym półroczu 2023 roku otworzymy ponownie kilka placówek, których działalność została wstrzymana na okres procesu transformacji sieci. Będziemy kontynuować wdrażanie konceptu Power w kolejnych punktach sprzedaży.

Rozmawiała Dominika Pronarska

WIZYTÓWKA SIECI INTERMARCHE

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 233 [author_pid] => 1038 [author_name] => Dominika Pronarska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => [author_profile] => [display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => [linkedin_link] => [author_photo] => Array ( [pid] => 171897 [itemserver_id] => 41190 [img_width] => 450 [img_height] => 600 [path] => 83a/bd5/autorka.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => dominika-pronarska ) ) [link] => /artykul/12636/inwestycja-sklep-spozywczy/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => pytanie tygodnia [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 0 [link] => 32 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => pytanie-tygodnia ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 199515 [country_item] => pl [description] => [path] => 883/871/iwona-pawleczyk-intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 440 [img_height] => 440 [itemserver_id] => 49626 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 199501 [country_item] => pl [description] => „Obecny czas jest wymagający dla wszystkich przedsiębiorców działających w naszej branży. Rosnące ceny żywności, paliw i surowców powodują niepewność wśród konsumentów”. [path] => 36e/20e/iwona_pawleczyk-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Iwona Pawleczyk, prezes Intermarché w Polsce [img_width] => 1600 [img_height] => 1166 [itemserver_id] => 49620 ) [1] => Array ( [pid] => 196342 [country_item] => pl [description] => Intermarché w pierwszym półroczu 2023 roku otworzy ponownie kilka placówek, których działalność została wstrzymana na okres procesu transformacji sieci. [path] => e6b/28e/intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Nowe otwarcia [img_width] => 1600 [img_height] => 876 [itemserver_id] => 48680 ) [2] => Array ( [pid] => 182959 [country_item] => pl [description] => [path] => 6bf/f44/intermarche-power-sklep.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45447 ) ) ) [og_image] => 36e/20e/iwona_pawleczyk-1.jpg [article_date_formated] => 06.02.2023 [article_day] => Poniedziałek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 199501 [country_item] => pl [description] => „Obecny czas jest wymagający dla wszystkich przedsiębiorców działających w naszej branży. Rosnące ceny żywności, paliw i surowców powodują niepewność wśród konsumentów”. [path] => 36e/20e/iwona_pawleczyk-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Iwona Pawleczyk, prezes Intermarché w Polsce [img_width] => 1600 [img_height] => 1166 [itemserver_id] => 49620 ) [1] => Array ( [pid] => 196342 [country_item] => pl [description] => Intermarché w pierwszym półroczu 2023 roku otworzy ponownie kilka placówek, których działalność została wstrzymana na okres procesu transformacji sieci. [path] => e6b/28e/intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Nowe otwarcia [img_width] => 1600 [img_height] => 876 [itemserver_id] => 48680 ) [2] => Array ( [pid] => 182959 [country_item] => pl [description] => [path] => 6bf/f44/intermarche-power-sklep.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45447 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 199501 [country_item] => pl [description] => „Obecny czas jest wymagający dla wszystkich przedsiębiorców działających w naszej branży. Rosnące ceny żywności, paliw i surowców powodują niepewność wśród konsumentów”. [path] => 36e/20e/iwona_pawleczyk-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Iwona Pawleczyk, prezes Intermarché w Polsce [img_width] => 1600 [img_height] => 1166 [itemserver_id] => 49620 ) [1] => Array ( [pid] => 196342 [country_item] => pl [description] => Intermarché w pierwszym półroczu 2023 roku otworzy ponownie kilka placówek, których działalność została wstrzymana na okres procesu transformacji sieci. [path] => e6b/28e/intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Nowe otwarcia [img_width] => 1600 [img_height] => 876 [itemserver_id] => 48680 ) [2] => Array ( [pid] => 182959 [country_item] => pl [description] => [path] => 6bf/f44/intermarche-power-sklep.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45447 ) ) [imagesCount] => 3 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Intermarché (Grupa Muszkieterów) [id] => 13 [type] => 1 [fr] => 1 [company_franchising] => 1 [minimal_investment] => [company_log] => 1 [short_description] => [name_length] => 32 [link] => /franczyza/13/intermarche-grupa-muszkieterow/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 82165 [country_item] => pl [description] => [path] => bea/fac/intermarch-grupa-muszkieterow-logo-1.gif [class] => image-gif [mime] => image/gif [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 157 [itemserver_id] => 16910 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 175949 [country_item] => pl [description] => [path] => 21b/312/intermarche_srem.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 42804 ) [1] => Array ( [pid] => 203145 [country_item] => pl [description] => [path] => f60/23b/im.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1068 [itemserver_id] => 50445 ) [2] => Array ( [pid] => 203147 [country_item] => pl [description] => [path] => dc3/8d7/zdj_cie_bm.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 900 [itemserver_id] => 50447 ) [3] => Array ( [pid] => 175947 [country_item] => pl [description] => [path] => c8a/1c5/iwona_i_mariusz_pawelczyk_intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 42802 ) [4] => Array ( [pid] => 175951 [country_item] => pl [description] => [path] => fba/8c1/mateusz_dubicki_intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 42806 ) [5] => Array ( [pid] => 175950 [country_item] => pl [description] => [path] => 8bd/457/biurowiec_grupa_muszkieterow.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 652 [itemserver_id] => 42805 ) [6] => Array ( [pid] => 175948 [country_item] => pl [description] => [path] => e9c/6db/intermarche.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 42803 ) [7] => Array ( [pid] => 203146 [country_item] => pl [description] => [path] => 21b/312/intermarche_rem.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 50446 ) ) ) ) ) )

Inwestycja w sklep spożywczy

Iwona Pawleczyk, prezes Intermarché w Polsce
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jakie są dzisiaj warunki prowadzenia biznesu w branży spożywczej?

Obecny czas jest wymagający dla wszystkich przedsiębiorców działających w naszej branży. Rosnące ceny żywności, paliw i surowców powodują niepewność wśród konsumentów. Potwierdzają to oficjalne wskaźniki. Klienci z większą rozwagą podchodzą do swoich zakupów. Przede wszystkim nie chcą przepłacać i w większym stopniu korzystają z promocji. Mimo prognoz, że bieżący rok również nie będzie należał do najłatwiejszych, utrzymujemy optymizm.

Jakie są największe wyzwania w dzisiejszych realiach spowolnienia gospodarczego i szalejącej inflacji?

Firmy działające w sektorze spożywczym muszą poradzić sobie dzisiaj z dwoma rodzajami presji. Pierwsza z nich to presja kosztowa. Praktycznie każda pozycja po stronie kosztów znacząco wzrosła: wynagrodzenia, energia czy gaz. A są to pozycje, które ważą najwięcej, jeśli chodzi o nasze wydatki. Druga presja związana jest z przychodami. Tutaj ścierają się dwie siły: inflacja, która wpływa na wzrost wartości sprzedaży oraz siła nabywcza konsumentów, która decyduje o zawartości koszyka i częstotliwości zakupów. Utrzymanie kontroli i właściwego balansu w zakresie każdego z tych elementów to główne zadanie przedsiębiorstw w naszej branży i nie tylko. Przy tym uważam, że sektor spożywczy będzie ostatnim, w którym konsumenci wprowadzą plan oszczędności. Dlatego jesteśmy na lepszej pozycji niż branża gastronomiczna czy rozrywkowa. Ale i w sklepach spożywczych coraz częściej kupujący szukają możliwości ratowania swojego portfela.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Jak Intermarché radzi sobie dzisiaj na rynku?

Mamy za sobą udany rok. Bez udziału sprzedaży paliw sieć zwiększyła obrót o pół miliarda złotych, osiągając wzrost na stałej bazie sklepów o blisko 13,50 proc. Natomiast razem ze stacjami paliw, przychody Intermarché urosły o ponad 700 mln zł a obrót przekroczył 6 mld zł. Walka z drożyzną wpisana jest w wartości Intermarché, dlatego nieustannie budujemy odpowiednie relacje cen do rentowności biznesu i możliwości portfeli naszych klientów. Aktualna sytuacja wymaga więc od nas ogromnej uważności. Na to wszystko nakłada się presja rosnących kosztów, które należy utrzymać w ryzach, optymalizując nakłady poniesione na dystrybucję. Zaoszczędzone pieniądze chcemy reinwestować w ceny. Do tego niezbędna jest optymalnie działająca logistyka, zmotywowany i kompetentny personel, a także bliska współpraca z przedsiębiorcami. Wiele zrobiliśmy w ostatnim czasie, aby ograniczać wydatki. Inflacja stała się przyczynkiem do wprowadzenia istotnych zmian w zakresie zarządzania kosztami, energią i innymi kosztogennymi sektorami całego biznesu.

Czy warto teraz otwierać sklep franczyzowy w branży spożywczej?                                                      

Okres spowolnienia to najlepszy moment na inwestycje. A branża spożywcza nadaje się do tego najlepiej. Jest mniej podatna na wahania koniunkturalne. Trzeba tylko przekonać do siebie klienta. Nasz biznes kalkulujemy w perspektywie 10 lat. W tym okresie na pewno koniunktura się poprawi, a wówczas w większym stopniu skorzystamy biznesowo. Przy tym jeśli otwierać działalność, to tylko w ramach franczyzy. Dzięki temu można liczyć na szereg korzyści, z których kluczowe jest korzystanie z dorobku sprawdzonej marki, jej doświadczeń, zasobów i skali.

Czy zainteresowanie otwieraniem placówek franczyzowych ze strony potencjalnych kandydatów rośnie czy spada?

W ubiegłym roku uruchomiliśmy nową platformę komunikacji modelu franczyzowego, która opiera się na haśle „Odmień swoje życie”. Tym działaniem trafiliśmy w emocje potencjalnych franczyzobiorców, którzy właśnie we franczyzie mogą upatrywać szansy na wprowadzenie zmian w swoim życiu. Chcemy spełniać marzenia Polaków o założeniu własnej firmy i zachęcić ich do aktywności dzięki edukacji i wsparciu w podejmowaniu tej decyzji, a także atrakcyjnemu modelowi franczyzowemu. Zainteresowanie franczyzą Intermarché znacząco wzrosło. Mieliśmy o 30 proc. więcej zgłoszeń niż przed uruchomieniem platformy.

Jakie macie plany na ten rok?              

Aktualnie finalizujemy nasz plan rozwoju, który pozwoli nam realizować ekspansję w sposób dostosowany do strategii handlowej oraz potrzeb i możliwości klientów. W pierwszym półroczu 2023 roku otworzymy ponownie kilka placówek, których działalność została wstrzymana na okres procesu transformacji sieci. Będziemy kontynuować wdrażanie konceptu Power w kolejnych punktach sprzedaży.

Rozmawiała Dominika Pronarska

WIZYTÓWKA SIECI INTERMARCHE

  • Liczba sklepów: 189
  • Kwota inwestycji: min. 400 tys. zł wkładu własnego, co pokrywa 20 proc. inwestycji

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €