Wujek Wania zamiast McDonald's?

Rosjanie chcą podrobić McDonald's? Nieco zmodyfikowane logo i nazwa Wujek Wania miałyby zastąpić szyldy światowej sieci w Rosji.
14 marca McDonald's zamknął swoje 850 lokali w Rosji, zawieszając tym samym działalność na terenie tego kraju. To odpowiedź na rosyjską inwazję na Ukrainę. W mediach pojawiły się zdjęcia gigantycznych kolejek, w których tego dnia stali Rosjanie w lokalach pod szyldem Złotych Łuków, aby jeszcze raz zjeść Big Maca.
W odpowiedzi na to przewodniczący rosyjskiej Dumy Państwowej Wiaczesław Wołodin stwierdził, że zachodnie sieci powinny zostać zastąpione siecią krajową.
– Musimy chronić ludzi, ponieważ firmy, które teraz odchodzą, chcą zarabiać, korzystając z naszych rosyjskich surowców. Oto McDonald's, 100 procent rosyjskich surowców, ogłosił, że się zamyka. No i dobrze. Nie będzie McDonald's, tylko Wujek Wania. Należy oszczędzić miejsca pracy, a ceny obniżać – miał powiedzieć Wołodin.
Z kolei mer Moskwy Siergiej Sobianin dodał, że zastąpienie McDonald’s Wujkiem Wanią ma zająć nie dłużej niż rok, a władze miasta przeznaczą na to 500 mln rubli.
Marka Wujek Wania faktycznie w Rosji istnieje. Od ponad 20 lat należy do holdingu Ruspole, który produkuje warzywa w puszkach. Wczoraj świat obiegła informacja, którą na Twitterze zamieścił Josh Gerben, właściciel dużej amerykańskiej kancelarii prawniczej specjalizującej się w ochronie własności intelektualnej i zajmującej się ochroną znaków towarowych. Otóż stwierdził on, że Ruspole złożył wniosek do rosyjskiego urzędu patentowego o zarejestrowanie znaku patentowego dla Wujka Wani. Opublikował też skan wniosku i projekt logo – na czerwonym tle żółta rosyjska litera W, pisana cyrylicą. Warto dodać, że rosyjskie W przypomina polskie B, a całe logo natychmiast kojarzy się z logo McDonald's, obróconym o 90 stopni.
O sprawie poinformowały też rosyjskie media. Tymczasem sam holding Ruspole wydał oświadczenie, w którym zaprzecza by "podmioty prawne holdingu Ruspole oraz marki Wujek Wania były powiązane z logo stworzonym za pomocą odwróconej litery "M" sieci gastronomicznej McDonald's”.
Sam McDonald's na razie nie skomentował sprawy.
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej