Second hand we franczyzie

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Marka VIVE Profit należy do spółki VIVE Textile Recycling, która od prawie 30 lat działa w branży recyclingu tekstyliów. Oprócz rozwijania sieci sklepów typu second hand firma m.in. produkuje też paliwo alternatywne, czyściwo przemysłowe czy kompozyt, z którego powstają np. ekologiczne ławki – wszystko z tekstyliów.

– Firma stawia sobie za cel stuprocentowe wykorzystanie odzieży używanej, segregowanej każdego dnia w ilości setek ton, przy użyciu unikatowych rozwiązań produkcyjnych i zaawansowanych technologii – podkreśla Jarosław Urban, CCO VIVE Textile Recycling, odpowiedzialny również za rozwój sieci franczyzowej VIVE Profit.

Licencja na biznes

Brand VIVE Profit powstał w 1995 roku. Dziś sieć liczy 46 sklepów.

– Większość działa w dużych miastach, często po kilka w jednym – mówi Jarosław Urban. – Mieliśmy jednak wiele zapytań od potencjalnych franczyzobiorców z terenu całej Polski i ostatecznie zdecydowaliśmy, na bazie naszych wieloletnich doświadczeń, uruchomić projekt franczyzowy dedykowany nie tylko dla dużych aglomeracji. W naszym kraju jest ponad 300 miast liczących od 10 do 100 tys. mieszkańców, dlatego znaleźliśmy ciekawe rozwiązanie, które aktywnie wspiera przedsiębiorców w niewielkich ośrodkach miejskich.

Większość sklepów VIVE Profit ma ponad 1 tys. m2 powierzchni, ale marka dysponuje również mniejszymi formatami. Do takich należy np. sklep VIVE Profit Premium w warszawskim Wola Parku, który zajmuje 130 m2 powierzchni.

Nową propozycją VIVE Textile Recycling jest możliwość prowadzenia sklepu VIVE Profit w modelu franczyzowym. Do prowadzenia takiego punktu zalecane są lokale o powierzchni od 200 m2. Powinny być dobrze widoczne i mieć dostęp do parkingu, najlepiej bezpłatnego.

– Klienci spędzają w naszych sklepach po kilka godzin – wyjaśnia Jarosław Urban. – Dbamy o to, aby na zakupach czuli się komfortowo. Nasze sklepy przypominają w aranżacji typowe sklepy odzieżowe.

Franczyzodawca przygotowuje projekt wnętrza dla konkretnej lokalizacji. Według szacunków centrali inwestycja w lokal wielkości do 300 m2 to wydatek rzędu 50 tys. zł, a do 500 m2 – 90 tys. zł.

– Doradzamy franczyzobiorcy, jak wyposażyć lokal, aby maksymalnie wykorzystać powierzchnię sprzedażową oraz jaki system informatyczny wdrożyć, aby zakupy były szybkie i bezpieczne – zapewnia Jarosław Urban.

Jednorazowa opłata wstępna także zależy od powierzchni sklepu i waha się między 10 a 40 tys. zł.

Przemyślany asortyment

Towar franczyzobiorcy otrzymują w komis. Asortyment składa się z czterech grup produktowych: odzież wieszakowa, tzw. mix domowy (czyli np. koce, pledy, poduszki plus akcesoria typu torebki i paski), buty oraz produkty komplementarne (np. chemia gospodarcza, typu płyny i proszki do prania.

– W zależności od wielkości lokalu z niektórych kategorii produktowych można zrezygnować. Jednak, co oczywiste, asortyment wieszakowy, buty czy akcesoria pozostają niezmiennie stałą ofertą każdego sklepu – dodaje Jarosław Urban.

Ubrania przyjeżdżają do jego sklepu z podziałem na odpowiednie grupy asortymentowe i płeć. Odzież wieszakowa, jak również buty jest już wyceniona – każda rzecz posiada indywidualną metkę wraz z kodem kreskowym. Dostawy kompletuje i realizuje centrala.

– Wiemy jakie kategorie odzieży sprzedają się w danym sezonie, ale też uwzględniamy lokalne uwarunkowania, dopasowując ofertę do potrzeb i możliwości konkretnego rynku, w tym profilu klienta czy siły nabywczej i koszyka zakupowego – podkreśla Jarosław Urban.

Całkowita wymiana towaru odbywa się raz w tygodniu. Franczyzobiorca otrzymuje prowizję od obrotu realizowanego na odzieży, która wynosi w zależności od wielkości lokalu (a więc od poniesionych nakładów inwestycyjnych), od 33 do 39 proc.

– Odzież ze wszystkich sklepów stacjonarnych jest dostępna również w naszym sklepie internetowym. Dzięki temu franczyzobiorcy zarabiają także na sprzedaży w kanale on-line – dodaje Jarosław Urban.

Do końca stycznia VIVE Profit zamierza uruchomić 6-7 sklepów franczyzowych. Natomiast plan na cały 2022 rok zakłada otwarcie 60-70 placówek.

– Second handy wpisują się w modę na slow fashion. Po pierwsze można tam znaleźć unikatowe rzeczy. Po drugie klienci coraz częściej myślą o ekologii i wolą kupić ubrania używane dobrej jakości, aby w ten sposób pomóc środowisku – mówi Jarosław Urban.

 

WIZYTÓWKA VIVE PROFIT

Sieć sklepów typu second hand.

  • 46 sklepów
  • kwota inwestycji od 50 tys.
  • prowizja od obrotu 33-39 proc.
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €