Biznes z potencjałem

Tomasz Zelis zamiast wypożyczalni samochodów, wybrał sprzedaż pojazdów elektrycznych. Czy to była dobra decyzja?
Tomasz Zelis od dawna myślał o otwarciu wypożyczalni samochodów. Od lat interesował się bowiem różnego rodzaju pojazdami. Kiedy jednak spróbował przejażdżki na elektrycznym rowerze, wiedział już, że chce pójść w tym kierunku.
– Było to dla mnie wybawienie, bo przez ograniczoną sprawność w jednej nodze, nie mogłem się poruszać swobodnie na zwykłym rowerze. Pojazd elektryczny umożliwił mi powrót do tej aktywności – opowiada Tomasz Zelis.
Dobry research
Zanim podjął decyzję sprawdził, jaki jest potencjał rozwoju pojazdów elektrycznych w Polsce i na świecie. Potem doszedł do wniosku, że taka działalność na własną rękę będzie trudna.
– Chciałem sam sprowadzać auta elektryczne z Chin. Ale okazało się, że to nie do końca dobra droga. Trzeba mieć sprawdzonych dostawców i jakość – mówi Tomasz Zelis.
Postanowił bliżej przyjrzeć się możliwości współpracy partnerskiej. Za pośrednictwem portalu Franchising.pl natknął się na ofertę TrybEco. Szybko zdecydował się na współpracę. Swój salon partnerski w Kielcach, oferujący sprzedaż, serwis i naprawę pojazdów elektrycznych, prowadzi już półtora roku.
– Marzec 2020 roku to nie był najlepszy moment na start, bo chwilę po otwarciu musieliśmy zamknąć nasz lokal z powodu lockdownu. Przez cały ubiegły rok próbowaliśmy się odnaleźć na rynku, ale tak naprawdę dopiero w tym roku zaczynamy naprawdę działać – mówi Tomasz Zelis.
Pracuje on na co dzień w salonie. Ma także dwóch pracowników. Jeden z nich zajmuje się obsługą klientów oraz ich pozyskiwaniem, a drugi – serwisem pojazdów.
– Ja się angażuję w obydwa obszary. Do tego dbam o aktywność w internecie, tak żebyśmy mogli sprzedawać nasze produkty nie tylko tradycyjnymi kanałami – mówi Tomasz Zelis.
Tysiąc złotych prowizji
Tomasz Zelis zarabia na marży od sprzedaży produktów, ale także na usługach – naprawie i serwisie urządzeń. Jest pełen optymizmu, ponieważ uważa, że potencjał pojazdów elektrycznych jest duży.
– Popyt na takie rozwiązania rośnie. Coraz więcej ludzi ma świadomość, że trzeba dbać o środowisko, a pojazdy elektryczne sprzyjają poprawie jego jakości, a przy okazji promują zdrowy styl życia – mówi Tomasz Zelis.
– Wszelkie prognozy pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat ten rynek zwiększy się dziesięciokrotnie. Przewiduje się, że do 2026 roku co trzeci sprzedawany rower będzie rowerem elektrycznym. W Czechach rowery elektryczne stanowią już 51 proc. rynku rowerowego – mówi Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco.
Ponadto różnica w cenach pomiędzy tradycyjnymi pojazdami, a tymi z napędem elektrycznym jest coraz mniejsza.
– Jeszcze jakiś czas temu pojazdy elektryczne były co najmniej kilka razy droższe, dzisiaj rower elektryczny można kupić za 4,5 tys. zł, czyli około dwa razy więcej niż zwykły w podobnym standardzie – mówi Tomasz Zelis.
Póki co firm oferujących pojazdy elektryczne nie jest wiele.
– W Kielcach nie mamy konkurencji. Co prawda punktów sprzedających rowery elektryczne jest sporo, ale już lokali specjalizujących się w pojazdach elektrycznych oprócz nas nie ma wcale – mówi Tomasz Zelis.
Obecnie w sieci TrybEco pracuje 70 liderów, którzy działają na zasadach partnerów handlowych oraz 11 firm działających na zasadach franczyzowych.
– W pierwotnym zamyśle idea punktów franczyzowych miała polegać na przystosowaniu przestrzeni wyspowej w galerii handlowej i stworzeniu specjalnych stref TrybEco Zone. Jednak trudno było ten model współpracy wykorzystać w czasie obostrzeń, ze względu na zamknięcia galerii handlowych. Liczymy, że teraz będziemy mogli wrócić do tych działań. Jako TrybEco zapewniamy wsparcie w negocjacjach z galeriami handlowymi, jeśli chodzi o miejsce i warunki najmu, ale umów nie podpisujemy na siebie – to autonomiczny biznes franczyzobiorcy – mówi Tomasz Przygucki.
Inwestycja we współpracę to 10-20 tys. zł.
– Z naszych szacunków wynika, że franczyzobiorcy zatrzymują średnio około tysiąca złotych na każdym sprzedanym pojeździe. Z tych pieniędzy muszą opłacić koszty bieżące, ale i tak inwestycja zwróci się bardzo szybko – zapewnia Tomasz Przygucki.
WIZYTÓWKA SIECI TRYBECO
Sieć oferująca pojazdy elektryczne
- liczba placówek – 70 partnerów handlowych i 11 firm działających na zasadach franczyzowych
- kwota inwestycji – 10-20 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU

AgencjaTlumaczen.pl

Auto Gamma

Break & Wash

Car for You

Centrum Relaksu i Walki ze Stresem ODLOT

Citybox24.pl – Magazyny samoobsługowe

Czyste Powietrze

epaka.pl

Extra Services

Fashion Laundromat

Fundacja Fotowoltaiki i termomodernizacje

Furgonetka Punkt

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Mail Boxes Etc.

Mazfor

Museum of Senses

Orange Energia

Pralnia EBS

Qjob

Quick Ride

Rentabox24

Ship Center

Speed Queen

Upadłości - Ekspert

Wynajmij Dostawczaka
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej