Amerykanie doceniają perspektywy franczyzy w Polsce

Polska zajęła piąte miejsce w rankingu atrakcyjności franczyzowej przygotowanym przez Rosenberg International Franchise Center. Przed nami są Niemcy, Wielka Brytania, Kanada i Francja.
Badacze z Rosenberg International Franchise Center (RIFC) opracowali indeks klasyfikujący 131 krajów według ich atrakcyjności jako międzynarodowych rynków ekspansji franczyzowej dla franczyz z USA. Indeks ten jest generowany za pomocą modelu ilościowego, który jest oparty na recenzowanych badaniach i ankiecie wśród osób zajmujących się ekspansją systemów franczyzowych z USA. Czynniki brane pod uwagę przez badaczy, to podstawowe dane makroekonomiczne: jak wielkość populacji, PKB na mieszkańca, poziom wzrostu PKB w ostatnich latach oraz subiektywna ocena przez menedżerów firm franczyzowych z USA odnośnie ryzyka ekonomicznego i politycznego, ryzyka prawnego, odległości geograficznej i kulturowej. W poniższej tabeli przedstawiamy wybrane kraje z rankingu oraz ich pozycje w poszczególnych kategoriach. Kraj najlepiej oceniony otrzymywał notę 1, a najgorzej oceniony 131.
Kraj | Wielkość populacji | PKB na mieszkańca | Wzrost PKB | Ryzyko ekonomiczne i polityczne |
Ryzyko prawne | Odległość geograficzna i kulturowa |
Ranking atrakcyjności 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Niemcy | 18 | 14 | 101 | 11 | 22 | 9 | 1 |
Wielka Brytania | 20 | 23 | 105 | 29 | 8 | 4 | 2 |
Kanada | 35 | 19 | 34 | 16 | 23 | 2 | 3 |
Francja | 21 | 22 | 25 | 21 | 31 | 12 | 4 |
Polska | 34 | 37 | 8 | 27 | 39 | 18 | 5 |
Australia | 49 | 16 | 85 | 8 | 14 | 40 | 6 |
Hiszpania | 28 | 28 | 67 | 36 | 29 | 16 | 7 |
Irlandia | 102 | 3 | 1 | 13 | 24 | 3 | 8 |
Chiny | 1 | 59 | 9 | 45 | 20 | 116 | 9 |
Szwecja | 75 | 13 | 74 | 5 | 10 | 34 | 10 |
Korea | 25 | 26 | 69 | 38 | 5 | 119 | 11 |
Holandia | 62 | 10 | 84 | 7 | 41 | 20 | 12 |
Japonia | 10 | 25 | 112 | 35 | 28 | 87 | 13 |
Dania | 95 | 17 | 99 | 3 | 4 | 14 | 14 |
Nowa Zelandia | 101 | 29 | 56 | 9 | 1 | 33 | 15 |
Czechy | 73 | 32 | 44 | 28 | 40 | 11 | 16 |
Hongkong | 87 | 7 | 66 | 14 | 3 | 82 | 17 |
Norwegia | 99 | 4 | 103 | 4 | 9 | 22 | 18 |
Turcja | 17 | 48 | 47 | 79 | 32 | 49 | 19 |
Indie | 2 | 90 | 4 | 72 | 60 | 48 | 20 |
Włochy | 22 | 30 | 118 | 50 | 55 | 10 | 30 |
Węgry | 79 | 38 | 53 | 41 | 50 | 13 | 35 |
Arabia Saudyjska | 37 | 11 | 106 | 39 | 59 | 72 | 36 |
Rosja | 9 | 44 | 124 | 65 | 27 | 115 | 39 |
Litwa | 118 | 35 | 70 | 30 | 11 | 36 | 40 |
Estonia | 129 | 36 | 62 | 22 | 18 | 28 | 42 |
Rumunia | 55 | 46 | 25 | 61 | 53 | 107 | 45 |
Łotwa | 126 | 42 | 55 | 33 | 19 | 38 | 48 |
Słowacja | 98 | 34 | 45 | 26 | 44 | 109 | 50 |
Słowenia | 124 | 33 | 49 | 17 | 36 | 94 | 53 |
Bułgaria | 89 | 52 | 46 | 48 | 58 | 81 | 58 |
Chorwacja | 108 | 47 | 75 | 56 | 49 | 44 | 64 |
Serbia | 90 | 63 | 86 | 69 | 43 | 93 | 81 |
Ukraina | 32 | 85 | 125 | 100 | 61 | 113 | 94 |
Macedonia Północna | 123 | 67 | 83 | 91 | 17 | 83 | 96 |
Białoruś | 81 | 55 | 126 | 109 | 48 | 103 | 100 |
Mołdawia | 110 | 86 | 64 | 101 | 47 | 111 | 109 |
Albania | 116 | 74 | 54 | 98 | 76 | 104 | 114 |
Bośnia i Hercegowina | 112 | 73 | 63 | 97 | 82 | 95 | 116 |
Dobra ocena rynku polskiego wynika z dużego wzrostu PKN w ostatnich latach (ósme miejsce), dość dużej wielkości naszego rynku (34 miejsce) i nienajgorszej wysokości PKB na głowę mieszkańca (37). Menedżerowie odpowiedzialni za rozwój franczyz z USA uważają, że Polska jest dość bliska geograficznie i kulturowo do USA (18), o umiarkowanym ryzyku ekonomicznym i politycznym (27). Najgorzej ocenione zostało ryzyko prawne w tej kategorii - Polska zajęła dopiero 39. miejsce, gorzej niż większość krajów z Europy.
Amerykanie wysoko oceniają też rynek czeski
Z naszego regionu najlepiej w całościowym rankingu wypadły Czechy (16. miejsce), Węgry (35), Rosja (39) i Litwa (40). Kolejne miejsca zajęły Estonia (42), Rumunia (45), Łotwa (48) i Słowacja (50). Stawkę zamykają kraje bałkańskie i nasi sąsiedzi ze wschodu: Słowenia (53), Bułgaria (58), Chorwacja (64), Serbia (81), Ukraina (94), Macedonia Północna (96), Białoruś (100), Mołdawia (109), Albania (114) i Bośnia i Hercegowina (116).
Spodziewam się, że dobre wyniki w rankingu przygotowanym przez Rosenberg International Franchise Center działającym przy Uniwersytecie z New Hamshire znajdą swoje odbicie w decyzjach inwestycyjnych amerykańskich systemów franczyzowych. Wiele franczyz z USA obecnych w Europie Zachodniej, których nie ma jeszcze w Polsce postanowi pojawić się w naszym kraju.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

New York Pizza Department
Pizzerie

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...