Automat zamiast ekspedientki

Agro Sklepomat rozwija sieć zautomatyzowanych i bezobsługowych sklepów spożywczych. Czy opłaca się w nie inwestować?
Przyzwyczailiśmy się do kupowania kawy czy słodyczy z maszyn vendingowych. Marka Agro Sklepomat idzie dalej, proponując minisklepy spożywcze, z szerszym asortymentem.
– Sklepomaty to samoobsłogowe sklepy, wyposażone w zestaw automatów samosprzedających. Produkty wybieramy na ekranie, płacimy za pomocą terminala i wtedy automat je nam wydaje – wyjaśnia Kamil Brzozowski, franczyzodawca marki Agro Sklepomat. – Automatyzacja to rzecz nieunikniona. Z drugiej strony małe sklepy spożywcze mają coraz większe problemy z zatrudnieniem pracowników i z faktem, że koszty ich zatrudnienia, w związku ze wzrostem płacy minimalnej, stale rosną. Duże sieci mogą sobie pozwolić, aby zapłacić więcej. Dla małych przedsiębiorców to jest wyzwanie. A w naszych sklepomatach tzw. czynnik ludzki został całkowicie ograniczony, a sprzedaż wydłużona do 24 godzin na dobę, siedem dni w tygodniu.
Ile na inwestycję?
W ofercie sklepomatów są m.in. wody, soki, napoje energetyczne, gotowe dania, przekąski, karma dla zwierząt. Franczyzodawca proponuje dwie wersje maszyn. Pierwsza to format tzw. otwarty, w typie paczkomatów. Składać się może z dwóch lub trzech modułów, które ustawia się w wybranym miejscu. Najmniejszy model ma szerokość 2,7 m, większy 5,7 m. Moduły mają zadaszenie i, jak zapewnia franczyzodawca, są przystosowane do pracy w różnych warunkach atmosferycznych, nawet przy 30-stopniowym mrozie. Z kolei format zamknięty przypomina nieco wyglądem kontenerową Żabkę. Wewnątrz może znajdować się 4, 6 lub 8 samodzielnych modułów, wydających produkty i przyjmujących płatności.
– To takie inteligentne kioski, wyposażone m.in. w instalację do monitoringu, regulację temperatury – dodaje Kamil Brzozowski. – Można w nich sprzedawać także delikatne produkty, jak np. jajka, ponieważ moduły są wyposażone w inteligentne półki.
M.in. z tego wynika różnica w cenie. Sklepomat otwarty jest tańszy: dwumodułowy kosztuje 89,5 tys. zł brutto, a trzymodułowy 119,5 tys. zł. Natomiast w przypadku sklepomatów zamkniętych za czteromodułowy zapłacimy 230 tys. zł brutto, a za sześciomodułowy 330 tys. zł.
– Można kupić od nas jedną maszynę, a można zainwestować w kilka. Wszystkim oferujemy te same warunki współpracy – mówi Kamil Brzozowski. – Na etapie rozmów z franczyzobiorcą dajemy możliwość zaciągnięcia leasingu online, z decyzją w kilka minut. Korzystając z leasingu możemy być właścicielem samoobsługowego sklepu spożywczego za mniej niż 15 tys. zł na start (łącznie z zatowarowaniem).
W oczekiwaniu na zyski
Zdaniem franczyzodawcy, sklepomaty mogą się sprawdzić zarówno w dużych miastach, jak i w małych, już pięciotysięcznych miejscowościach. Preferowane lokalizacje to jednak nie centra, ale raczej osiedla mieszkaniowe, miejsca o dużej rotacji ruchu pieszego, takie, gdzie nie da się otworzyć tradycyjnego sklepu.
– Nie chcemy konkurować z dyskontami – podkreśla Kamil Brzozowski. – W sklepomatach ludzie nie będą robić zakupów na cały tydzień, ale chętnie wyskoczą po coś, czego akurat im zabrakło.
Licencjobiorcy mogą sami szukać lokalizacji, ale mogą też poprosić o pomoc franczyzodawcę. Centrala dostarcza sklepomaty we wskazane miejsce, montuje je i szkoli licencjobiorców z obsługi. Zajmuje się też serwisem urządzeń.
Pojedynczy moduł pomieści do 1 tys. produktów, a największy zestaw do 8 tys. Franczyzobiorcy zatowarowują się w centrali, składając zamówienie internetowo.
Licencjobiorcy zarabiają na marży, której wysokość sami ustalają.
– Sugerujemy wcześniejszy audyt okolicznych sklepów, aby nie ustalić zbyt wysokich cen – podkreśla Kamil Brzozowski.
Według szacunków właścicieli konceptu na zwrot zainwestowanego kapitału trzeba czekać od roku do trzech lat, a w dobrych lokalizacjach może to nastąpić nawet po 9-15 miesiącach.
Wstępna opłata licencyjna wynosi 1 tys. zł, miesięcznie licencjobiorca płaci 150 zł za używanie znaku towarowego.
WIZYTÓWKA MARKI AGRO SKLEPOMAT
Sieć samoobsługowych automatów z asortymentem spożywczym.
- cena najmniejszego sklepomatu 89,5 tys. zł brutto,
- przy leasingu inwestycja początkowa spada poniżej 15 tys. zł,
- opłata wstępna 1 tys. zł.
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej