Czy biura turystyczne przetrwają epidemię?

Nie rezygnują
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wiadomo jak koronawirus wpłynął na turystykę: zamknięte granice, nieczynne hotele, odwołane urlopy. Dla branży oznacza to ogromne straty. Klienci masowo domagają się zwrotu pieniędzy, wpłaconych na poczet rezerwowanych wyjazdów. Nie ma sprzedaży. Cytując klasyka – jak żyć?

Na rękę franczyzobiorcom

Travelplanet to sieć biur agentów turystycznych, sprzedających oferty różnych touroperatorów. Z funkcjonujących dotychczas 176 placówek w ostatnim czasie zamknęło się 12. 
– Większość naszych franczyzobiorców i partnerów chce nadal prowadzić biznes – podkreśla Bartłomiej Szymczak-Pomianowski, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Travelplanet. – Niektórzy myślą o chwilowym zawieszeniu działalności. Nie stwarzamy problemów, musimy się nawzajem rozumieć. Wszyscy jedziemy na tym samym wózku.

Franczyzobiorcy Travelplanet zarabiają na prowizji od podpisanych umów. Jest ona wypłacana co miesiąc, niejako z góry – czyli niezależnie od tego, czy klient wpłacił tylko zaliczkę, czy też pełną kwotę. W sytuacji, gdy teraz dochodzi do anulowania wyjazdów, prowizja powinna być zwrócona. Ale franczyzodawca nie domaga się tego natychmiast. 
– Zaproponowaliśmy franczyzobiorcom, że zwroty prowizji zaczniemy im potrącać z bieżących faktur, ale dopiero dwa – trzy miesiące po tym, jak zacznie się znów normalna sprzedaż ofert – wyjaśnia Bartłomiej Szymczak-Pomianowski. – Będzie to jednak kwota maksymalnie do wysokości 25 proc. wartości faktury. Zdajemy sobie sprawę, że agenci muszą mieć pieniądze na bieżące opłaty i swoje utrzymanie.

Kiedy ruszy turystyka?

Jak przyznaje przedstawiciel Travelplanet, franczyzobiorcy korzystają też z rozwiązań wprowadzonych przez tarczę antykryzysową: kredytów, świadczenia postojowego czy zwolnienia z ZUS-u. 
– Jesteśmy w stałym kontakcie z franczyzobiorcami, podpowiadamy jak wypełnić wnioski, odpowiadamy na pytania – podkreśla Bartłomiej Szymczak Pomianowski. – Przygotowaliśmy też wzory pism do zarządców galerii handlowych, z prośbą o obniżenie czy częściowe zawieszenie czynszu.

Travelplanet zakłada, że sprzedaż w turystyce ruszy już w czerwcu. 
– Przygotowaliśmy szeroką ofertę na wyjazdy krajowe, bo zdajemy sobie sprawę, że w tym roku wiele osób zdecyduje się spędzić wakacje w Polsce. Ale zapewne nie wszyscy. Po wyszukiwaniach na naszej stronie widzimy, że klienci interesują się też wyjazdami do Egiptu, Tunezji, Grecji – dodaje Bartłomiej Szymczak-Pomianowski.

Firma chce też zadbać o to, aby poszczególni touroperatorzy zgodzili się na wprowadzenie swoich ofert do większej liczby punktów sprzedaży, co automatycznie poszerzy oferty poszczególnych biur turystycznych.

 

WIZYTÓWKA MARKI TRAVELPLANET

Sieć agencyjnych biur podróży

  • ponad 160 salonów
  • wstępna opłata licencyjna wynosi 3,5 tys. zł.
  • wWchodząc do sieci trzeba podpisać weksel zabezpieczający na 100 tys.
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €