Neckermann zdejmuje szyldy

Odzyskają pieniądze?
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Upadek Neckermanna to konsekwencja bankructwa brytyjskiego biura podróży Thomas Cook, które było właścicielem Neckermanna. Turyści, którzy wykupili wyjazdy z upadającym biurem mogą liczyć na zwrot kosztów z ubezpieczenia turystycznego, które musi posiadać każdy touroperator. Ale jest też druga strona medalu, czyli agenci, którzy sprzedawali ofertę Neckermanna. Upadający touroperator miał sieć biur, w tym partnerskich i franczyzowych, liczącą około sto placówek. Prezes Neckermanna, Maciej Nykiel, oprócz oficjalnych komunikatów o niewypłacalności i planach złożenia wniosku o upadłość, wysłał też wewnętrzne pismo do agentów i franczyzobiorców.:
„(…) naprawdę nie wiem jak ja mam teraz Wam spojrzeć w oczy i zaraz poniżej napisać, że nie mogę już dzisiaj zapłacić Wam należnej, słusznie i ciężko zarobionej prowizji za wrzesień i że musiałem zamknąć tak wspaniała i porządną firmę, no jak? Tym bardziej, że w ostatnich miesiącach dzięki Wam, dzięki agentom sprzedaż Neckermanna była aż o 107 proc. wyższa niż w ubiegłym roku (...)” .
W piśmie prezes wyjaśnia m.in., że prowizje nie mogą być wypłacone ze względu na prawo upadłościowe. Teraz firma musi czekać na przysłanie syndyka masy upadłościowej, który zdecyduje komu i ile zapłacić. Odnosi się też do tego, czy agenci powinni wystawić w związku z tym faktury za wrzesień:
"(...) Formalnie oczywiście tak: powinniście Państwo normalnie, jak co miesiąc wystawić te faktury, a my mamy obowiązek je przyjąć. Jednak rekomenduję Państwu, żeby ze względu na różne formy Waszej działalności, którą prowadzicie (dział. gospodarcze, spółki z o. o. itp.) oraz na fakt powstania obowiązku podatkowego (PIT, CIT, VAT) każdy z Państwa skonsultował tą decyzję indywidualnie ze swoimi doradcami księgowymi i podatkowymi PRZED wystawieniem faktury (...)".

Co to oznacza w praktyce? 
– Oczywiście można wystawić fakturę, zgłosić się do syndyka, ale prawda jest taka, że te zobowiązania nie są pierwsze w kolejce wierzytelności i realnie rzecz biorąc to nie ma co liczyć na odzyskanie tych pieniędzy – nie ukrywa Marek Kamieński, członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. – A wystawienie faktury powoduje, że wystawiający musi zapłacić podatek, oddać VAT.
Do stowarzyszenia zgłaszają się agenci i franczyzobiorcy Neckermanna, ale de facto niewiele da się zrobić. 
– Jeśli ktoś prowadzi salon multiagencyjny, jest w lepszej sytuacji, bo ma przychody ze sprzedaży ofert także innych touroperatorów – mówi Marek Kamieński. – Znam natomiast przypadek, że biuro już musiało się zamknąć, bo podstawą jego obrotów była sprzedaż oferty Neckermana.

Agenci zgłaszają się też do konkurencyjnych sieci franczyzowych z pytaniem o możliwości przejścia pod nowy szyld. 
– Mamy takie telefony – potwierdza nam Bartłomiej Szymczak-Pomianowski, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Travelplanet.pl. – W związku z tym przygotowaliśmy specjalną ofertę dla franczyzobiorców Neckermanna, dotyczacą możliwości przejścia do naszej sieci. Poinformowaliśmy już o tym oficjalnie szefostwo Neckermanna. Ofertę roześlemy do osób zainteresowanych.

Zadzwoniliśmy do jednego z warszawskich salonów partnerskich Neckermanna. 
– Biuro nadal będzie działać – zapewniono nas. – Zdejmujemy szyld Neckermanna i zajmujemy się sprzedażą ofert innych touroperatorów, co wcześniej także robiliśmy.

Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €