Polacy budują, branża zarabia

– Co roku otwieramy blisko 30 nowych placówek – mówi Beata Radek, dyrektor ds. rozwoju PSB Mrówka.
Jak oceniacie państwo koniunkturę w branży wykończenia wnętrz?
Możemy ocenić sytuację na podstawie naszej firmy. Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2018 roku pułap 6,7 mld zł i były o ponad 11 proc. wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Co ważne, średnio przychody jednego partnera Grupy PSB (prowadzącego hurtownię, sklep Mrówka czy Profi) zwiększyły się w ubiegłym roku o 9,8 proc. Na podstawie analizy różnych przesłanek (m.in. liczba budowanych mieszkań, dynamika wzrostu liczby inwestycji, prognozy makroekonomiczne dla Polski) szacujemy, że tegoroczny popyt na materiały w indywidualnym budownictwie mieszkaniowym wzrośnie o ok. 8-10 proc.
Sieć sklepów Mrówka szybko się rozwija?
Obecnie w całej Grupie PSB działają 303 składy budowlane, 296 marketów PSB Mrówka oraz 63 placówki handlowe PSB Profi. We wszystkich tych punktach pracuje ponad 12 tys. osób. Jeśli chodzi o sklepy Mrówka, to planujemy otworzyć ok. 500 placówek zlokalizowanych głównie w Polsce powiatowej i w mniejszych miejscowościach. Co roku otwieramy blisko 30 sklepów i taka dynamika zostanie zachowana w ciągu najbliższych lat.
Ile trzeba zainwestować w sklep?
Wydatki zależą od potencjału rynku, a tym samym od wielkości inwestycji. Średnio wybudowanie 1 m2 hali kosztuje ok. 3 tys. zł. Sklepy Mrówka mają powierzchnię od 800 do 5 tys. m2, a nasz drugi format, czyli Mini Mrówka od 500 do 800 m2. Do tego należy doliczyć wydatki na zatowarowanie, od 200 do 400 tys. zł. Grupa PSB udziela partnerowi nieoprocentowanego kredytu kupieckiego, do wysokości zatowarowania obiektu. Kredyt ten należy zabezpieczyć. Jedyną opłatą, jaką ponoszą nasi partnerzy na rzecz sieci, jest opłata za logo, która wynosi 400 zł w przypadku Mrówki i 300 zł w przypadku Mini Mrówki.
Na jakie wsparcie mogą liczyć franczyzobiorcy ze strony centrali?
To wsparcie jest dość szerokie. Pomagamy przy wyborze lokalizacji, analizujemy potencjał rynku. Przygotowujemy biznesplan inwestycji, kilka wariantów projektów architektonicznych. Pomagamy przy budowie, aranżacji sklepu i doborze asortymentu, a także podczas otwarcia. Gwarantujemy też cykl szkoleń, m.in. z zarządzania placówką, obsługi systemu informatycznego, znajomości produktów.
Jak szybko sklepy stają się rentowne, a ile trzeba czekać na zwrot z inwestycji?
Sklepy osiągają rentowność w pierwszym roku funkcjonowania. Natomiast zwrot z inwestycji następuje po około ośmiu latach.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej