Zysk z automatu

Automaty vendingowe z farmaceutycznym asortymentem to pomysł na biznes pod marką Pharmashop24. Jak na tym zarabiać?
Pharmashop24 to włoska marka automatów vendingowych z artykułami drogeryjnymi, farmaceutycznymi, suplementami diety. Na całym świecie działa już ponad 2 tys. maszyn tego producenta, m.in. we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, ale też w Emiratach Arabskich czy w RPA. Od 2017 roku marka obecna jest też w Polsce. Obecnie jej automaty stoją w w dziewięciu lokalizacjach. Pharmashop24 Polska, czyli firma zajmująca się ich dystrybucją w naszym kraju, liczy, że wkrótce ta liczba wyraźnie wzrośnie.
– Maszyny, które sprzedajemy są w pełni przygotowane do pracy. Zapewniają odpowiednią temperaturę przechowywania produktów, posiadają zdalny monitoring, są zbrojone i całkowicie przystosowane do wieloletniego funkcjonowania w różnych warunkach atmosferycznych. Pomieszczą ponad 110 produktów, podczas gdy standardowy automat 50-60 – mówi Andrzej Tylisz z Pharmashop24 Polska. – To możliwe dzięki temu, że są w pełni modyfikowalne, czyli można w nich regulować wysokość półek, szerokość miejsca na produkty, a przestrzeń w automacie wykorzystana jest w maksymalnym stopniu. Dzięki temu ich obsługa jest wygodniejsza, wymagają np. rzadszych wizyt w celu uzupełnienia asortymentu.
Lokalizacje, w których automat ma szansę się sprawdzić, to ulice z dużym ruchem pieszych, osiedla-sypialnie dużych miast, ale też mniejsze miejscowości, liczące już od 8-10 tys. mieszkańców.
– W mniejszych miejscowościach dużą rolę odgrywa kwestia dyskrecji zakupów. Nie każdy ma ochotę kupować np. prezerwatywy czy test ciążowy w aptece, gdzie obsługuje go znajoma czy sąsiadka – wyjaśnia Andrzej Tylisz. – A w naszych automatach tzw. wstydliwe produkty to ok. 30 proc. całego asortymentu.
Dystrybutorzy poszukiwani
Cena gotowego do pracy automatu to ok. 44 tys. zł netto.
– Maszyny można kupić bezpośrednio od centrali i obrandować je własnym logo. Tak robią np. apteki – tłumaczy Andrzej Tylisz z Pharmashop24 Polska. – Ale poszukujemy też partnerów, którzy zostaną naszymi dystrybutorami na poszczególne województwa, dostając na takim terenie wyłączność. Mamy już takie osoby w województwach kujawsko-pomorskim, opolskim i śląskim.
Podpisując umowę na wyłączność, partner zobowiązuje się do zakupu określonej liczby maszyn, na które dostaje rabat. Dalej dystrybutorzy mogą rozwijać swoją działalność w dwojaki sposób: albo sami rozstawiają automaty i zarabiają na marży od sprzedanych w nich produktów (według franczyzodawcy marże wynoszą od 6 do 20 zł na produkcie), albo sprzedają maszyny z zyskiem.
– Partner bierze na siebie część obowiązków centrali – tłumaczy Andrzej Tylisz. – Szuka klientów, którzy są zainteresowani zakupem maszyn, negocjuje z nimi, musi mieć wiedzę o montażu i serwisie automatów. W związku z tym przechodzi odpowiednie szkolenie i otrzymuje pakiet materiałów.
Pharmashop24 może zatowarowywać automaty w cały potrzebny asortyment, ale ich właściciele mogą też znaleźć dostawców na własną rękę. Na razie w automatach nie można kupić leków, bo zabrania tego polskie prawo. Ale prawdopodobnie wkrótce się to zmieni. We Włoszech już jest wprowadzana na rynek nowoczesna maszyna vendingowa, w której można kupować leki, dostępne bez recepty. Prawdopodobnie w tym roku trafi też do Polski.
– Duży wyświetlacz pozwoli na zapoznanie się z ulotką leku. Bez tego klient nie będzie mógł go kupić – podkreśla Andrzej Tylisz. – Maszyna umożliwia też video-konferencję z farmaceutą, jest nawet opcja sprawdzenia dowodu osobistego klienta w razie potrzeby.
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej