Franczyza wciąż rozchwytywana

Polacy kupują coraz więcej licencji na biznes. Liczba placówek franczyzowych w 2017 roku wzrosła o ponad 4,3 tys.
W miarę jak rynek franczyzy w Polsce dojrzewa, powiększa się grono firm uruchomionych w oparciu o licencje znanych marek. W 2015 roku przybyło 2 568 punktów licencyjnych, w 2016 – 2 943, a ubiegły rok przyniósł kolejny rekord – wzrost o 4 356. Łączna liczba placówek licencyjnych sięgnęła 75 865, najwięcej w historii. Pod tym względem rok 2017 był szczególnie udany dla spółki Żabka, która powiększyła swoją sieć o ponad 1,1 tys. punktów. O ponad 700 placówek urósł inny handlowy franczyzodawca, Livio.
– Wzrost liczby placówek franczyzowych stanowi dowód na to, że franczyza cieszy się rosnącą popularnością wśród Polaków. Warto jednocześnie zauważyć, że najszybciej rozwijają się koncepty handlowe, charakteryzujące się niską kwotą inwestycji wymaganą od franczyzobiorcy. Po raz kolejny potwierdza się, że szczególnie chętnie sięgamy po niedrogie koncepty licencyjne – komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.
2017 rok na rynku franczyzy zamknął się liczbą 1 212 sieci. Na licencji zadebiutowało 108 przedsiębiorstw, a 68 zakończyło działalność we franczyzie. To dane zbliżone do tych zanotowanych w roku 2016, kiedy do grona franczyzodawców dołączyło 112 firm, a z rozwoju na licencji zrezygnowało 62. Na rynek weszły m.in. takie marki, jak W.Kruk, Krowarzywa, Zakłady Ceramiczne Bolesławiec, Victoria’s Secret czy Disco VR. Nie brakowało jednak i spektakularnych upadłości, jak w przypadku delikatesów Alma.
Ostatecznie w ubiegłym roku liczba systemów licencyjnych wzrosła o 40, czyli o 10 mniej niż w 2016. To zarazem najniższa dynamika od 2006 roku, w którym rynek urósł raptem o 19 konceptów. Zdaniem autorów „Raportu o franczyzie w Polsce 2018”, w kolejnych latach rynek powinien rozwijać się w stabilnym tempie, zbliżonym do ubiegłorocznego.
– Prognozujemy, że na koniec 2018 roku na polskim rynku działać będzie 1 250 systemów franczyzowych, a liczba zrzeszonych w nich placówek sięgnie 78 tys. Największym franczyzodawcom raczej trudno będzie powtórzyć tempo ekspansji zanotowane w 2017 roku. Nie wiemy natomiast jeszcze, w jakim stopniu franczyzodawcy odczują negatywny wpływ zmian w prawie, w szczególności wprowadzonego w tym roku zakazu handlu w niedzielę – mówi Michał Wiśniewski.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

New York Pizza Department
Pizzerie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...