Zyski na skuterze

Marka blinkee.city rozbudowuje sieć elektrycznych skuterów na wynajem. Zyskiem chce dzielić się z franczyzobiorcami.
Miejski skuter to alternatywa dla porannych korków lub zatłoczonych autobusów. Pierwsza sieć elektrycznych skuterów – blinkee.city weszła do Polski w 2017 roku. Firma zaproponowała rozwiązanie oparte na zasadzie scootersharingu. Użytkownicy za pomocą aplikacji mobilnej wyszukują pojazd, stojący najbliżej ich aktualnej lokalizacji. Po zakończonym przejeździe parkują go w dowolnym, bezpiecznym miejscu i w aplikacji zaznaczają opcję zakończenia przejazdu. Z ich konta pobierana jest opłata za przejazd.
W momencie wejścia na rynek firma miała w Warszawie sześć pojazdów. Ale do dziś mocno urosła. Blinkee.city pojawiło się już w 12 lokalizacjach w Europie. Dziś skuter można wypożyczyć m.in. we Wrocławiu, Łodzi, czy na południu Hiszpanii. Cztery placówki to punkty własne franczyzodawcy, resztą zarządzają licencjobiorcy.
Na starcie licencjobiorca potrzebuje co najmniej 10 skuterów, każdy z nich po 10 tys. zł.
– Franczyzobiorcy potrzebują też samochodu którym będą rozwozić skutery po mieście i dojeżdżać, by zmieniać baterie w pojazdach. Powinni również zainwestować w niewielkie pomieszczenie do składowania skuterów, o minimalnym wymiarze 16 m2 – mówi Paweł Maliszewski, współwłaściciel blinkee.city.
Nie ma wstępnej opłaty licencyjnej. W zamian za korzystanie z systemu do zarządzania wypożyczaniem jednośladów, franczyzobiorca płaci miesięcznie 60-80 zł od każdego pojazdu. Partner płaci także za wymianę baterii i naprawę skuterów.
– Największą część wydatków miesięcznych generuje zmiana baterii. Jedna wystarcza mniej więcej na 70-80 km jazdy, a koszt jej wymiany to 8 zł. W ten sposób całkowity wydatek operacyjny na jeden skuter wynosi około 250 zł miesięcznie – mówi Konrad Sierzputowski, franczyzobiorca marki z Poznania.
Naprawa pojazdów pochłania znacznie niższe koszty. Franczyzobiorca musi przeznaczyć na serwis całej floty od 100 do 300 zł miesięcznie. Zarabia oczywiście na opłatach, pobieranych za przejazdy. Od 5 do 15 proc. generowanych obrotów, w zależności od skali działalności, oddaje franczyzodawcom. Szacunkowy zwrot z inwestycji następuje po 5-12 miesiącach od zakupu pierwszych skuterów.
Biznes z potencjałem
Do obsługi skuterów początkowo nie trzeba zatrudniać pracowników. W miarę rozbudowy floty wzrasta jednak zapotrzebowanie na serwisantów. Na około 25 skuterów powinien przypadać jeden pracownik. Na początku współpracy licencjobiorcy przechodzą kilkudniowe szkolenie, dotyczące serwisowania skuterów i wymiany baterii, co będzie później ich głównym zadaniem.
- Dostarczamy partnerom nasze wypracowane know-how, dotyczące zarówno obsługi technicznej skuterów, jak i relacji z klientami – dodaje Paweł Maliszewski. - Natomiast my centralnie zarządzamy systemem, który pomaga lokalizować skutery i rozliczać się z użytkownikami.
Biznes blinkee.city pozwala partnerom na prowadzenie jednocześnie innych rodzajów działalności.
– Wielu franczyzodawców ma swoje warsztaty samochodowe, które potem służą za miejsce przechowywania skuterów. My równolegle z zarządzaniem punktem franczyzowym, prowadzimy sklepy internetowe – dodaje Konrad Sierzputowski.
Marka prowadzi intensywne działania marketingowe w internecie i w social mediach.
- Bardzo istotne są też jednak działania franczyzobiorców w konkretnych miastach – mówi Paweł Maliszewski. – Mając rok doświadczenia na karku, możemy śmiało przyznać, że same skutery jeżdżące po mieście są naszą najlepszą reklamą. Im więcej mamy pojazdów, tym więcej nośników reklamowych.
Na razie każdy franczyzobiorca blinkee.city ma pod swoją pieczą skutery tylko w jednym mieście. Ale np. biorcy licencji z Poznania już myślą o rozszerzeniu działalności na kolejne ośrodki. Również pomysłodawcy blinkee.city zamierzają rozbudowywać sieć o następne oddziały franczyzowe. Poza polskimi miastami w planach mają otwarcie jednostek poza granicami kraju, w Hiszpanii, Szwecji i Chorwacji.
– Nasz biznes ma potencjał. Skuter to w końcu nieodłączny element smart city – podkreśla Paweł Maliszewski.
ZOBACZ W KATALOGU

AgencjaTlumaczen.pl

Auto Gamma

Break & Wash

Car for You

Centrum Relaksu i Walki ze Stresem ODLOT

Citybox24.pl – Magazyny samoobsługowe

Czyste Powietrze

epaka.pl

Extra Services

Fashion Laundromat

Fundacja Fotowoltaiki i termomodernizacje

Furgonetka Punkt

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Mail Boxes Etc.

Mazfor

Museum of Senses

Orange Energia

Pralnia EBS

Qjob

Quick Ride

Rentabox24

Ship Center

Speed Queen

Upadłości - Ekspert

Wynajmij Dostawczaka
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej