Pomysł na biznes prosto z Azji

Franczyzodawca marki JedenŚlad buduje sieć skuterów na wynajem w Warszawie i szuka franczyzobiorców, którzy zrobią to samo w innych miastach.
Poranny dojazd do pracy w zatłoczonym mieście potrafi trwać godzinami. Jeszcze dłużej – poszukiwanie miejsca parkingowego. Alternatywą dla środków komunikacji miejskiej bądź własnego samochodu może być skuter na wynajem. Taką opcję proponuje JedenŚlad. Właściciele marki rozpoczęli działalność w maju zeszłego roku. Pomysł na biznes przywieźli z Azji. – Najpierw kilkukrotnie odwiedzaliśmy Chiny, gdzie skutery są bardzo popularnym środkiem transportu miejskiego. Podpatrywaliśmy też podobne sieci pojazdów w Stanach Zjednoczonych, Paryżu czy Barcelonie – mówi Karolina Sikorska, odpowiedzialna za marketing firmy JedenŚlad. – Potem przeprowadziliśmy krótkie badanie rynkowe w Polsce, zainteresowanie skuterami okazało się być duże. Dlatego rozbudowaliśmy zespół i postawiliśmy pierwsze skutery w Warszawie – dodaje.
Wszystkie pojazdy są napędzane elektrycznie za pomocą wymiennych pakietów baterii. Pozwala to uzupełniać energię bez budowania stacji ładowania i wjeżdżać do centrów miast objętych zakazem dla pojazdów spalinowych. Każdy skuter jest wyposażony w akcesoria higieniczne, między innymi czepki i akcesoria antysmogowe, a także elementy do zachowania bezpieczeństwa, kamizelki odblaskowe i kaski.
Skutery wyjechały na ulicę podczas majówki 2017 roku. To wtedy kierowcy w stolicy mogli wziąć udział w pierwszych przejazdach. Firma przetrwała próbę. Dziś w sieci jeździ ponad sto dwu i trzykołowych skuterów, które funkcjonują na podobnych zasadach, co rowery miejskie. Kierowca może wypożyczyć i oddać pojazd w dwóch różnych lokalizacjach na terenie miasta. Jeśli urodził się przed 18 stycznia 1995 roku, do wynajęcia nie potrzebuje prawa jazdy. Do tej pory skutery JedenŚlad jeżdżą tylko w Warszawie. Właściciele zapewniają jednak rychłe zmiany. – Chcemy rozwijać sieć. Na początku nawiązaliśmy współpracę z restauracjami, które wykorzystywały nasze pojazdy do rozwożenia jedzenia. Naturalną koleją rzeczy jest dla nas franczyza. Rozmawiamy z potencjalnymi franczyzobiorcami z miast, które borykają się z korkami, czyli z Poznania, Łodzi, Trójmiasta – mówi Karolina Sikorska.
Franczyzobiorca za kierownicą
Partner, który chce dołączyć do sieci, musi wziąć w leasing ustaloną liczbę skuterów. Leasing jednego pojazdu wiąże się z kosztem w wysokości 320 zł miesięcznie. Ponadto co miesiąc franczyzobiorca musi uiścić 60 zł opłaty od każdego jednośladu. Właściciele pobierają też od 5 do 15 proc. prowizji od miesięcznego przychodu. Im większa flota, tym mniejszy procent od obrotów idzie na konto franczyzodawcy.
Czym będzie zajmował się franczyzobiorca marki? – Powinien zasugerować nam, w których lokalizacjach w jego mieście warto rozstawić pojazdy. Potem umieścić tam od trzech do pięciu skuterów i monitorować, jak często są użytkowane. Jeśli cieszą się niewielką popularnością, przenieść je w inne miejsce – opowiada Karolina Sikorska. Poza tym partner będzie odpowiadał za regularne ładowanie baterii elektrycznych w pojazdach. Jedna wystarcza na 50 km jazdy. W zależności od stopnia eksploatacji skutera, franczyzobiorca musi uzupełniać braki energetyczne w nim nawet do dwóch razy dziennie. Aby wywiązać się z bieżących zadań, powinien zatrudnić jednego serwisanta i dwóch kierowców.
– Zapewniamy partnerom systemy do obsługi użytkownika, zarządzania pojazdami i wymiany baterii, dbamy o stronę techniczną skuterów i pomagamy w zatrudnieniu pracowników. Prowadzimy także call center. W ten sposób chcemy odciążyć franczyzobiorców i pozwolić im skupić się na biznesie – mówi Karolina Sikorska. Będąc członkiem sieci, franczyzodawca otrzymuje 20 proc. rabat na części zamienne do skuterów i bierze udział w szkoleniach. Korzysta także z centralnego ubezpieczenia floty i bazy kontaktów firmy. Wypracowane relacje biznesowe mają zaprocentować i napędzić działania marketingowe sieci w konkretnych miastach. – Podpisaliśmy umowę z zewnętrzną firmą, która pomaga nam znajdować reklamodawców. Teraz będziemy polecać ich naszym partnerom w innych miejscowościach – podkreśla Karolina Sikorska.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

New York Pizza Department
Pizzerie

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...