Co dalej z franczyzą apteczną?

Na tym rynku już nic nie będzie takie jak dawniej. Zapytaliśmy franczyzodawców, jak zmienił się ich biznes po wejściu ustawy „apteki dla aptekarza”.
Franczyza na rynku aptek w dotychczasowej formie przeszła do historii w czerwcu, kiedy prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo farmaceutyczne, szerzej znanej pod hasłem „apteka dla aptekarza”. W myśl nowych przepisów zezwolenie na prowadzenie apteki otrzymać mogą tylko farmaceuci prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółki jawne lub partnerskie, w których wspólnikami są farmaceuci. Restrykcji jest jednak więcej. Farmaceuta nie może posiadać więcej niż czterech aptek. Pozwolenie na nową placówkę dostanie natomiast tylko w wówczas, gdy liczba mieszkańców w danym województwie w przeliczeniu na jedną aptekę wynosi co najmniej 3 tys. osób.
Franczyzodawcy i przedstawiciele organizacji branżowych już wcześniej wskazywali, że wejście w życie nowych przepisów w praktyce przekreśli dalszy rozwój sieci aptecznych. Obecna sytuacja na rynku potwierdziła ich obawy. Właściciele sieci przyznają, że ekspansja poprzez sprzedaż licencji nowym przedsiębiorcom stała się bezzasadna.
– Koncentrujemy się na aptekach, które już działają. Chcemy zainteresować ich właścicieli naszą ofertą franczyzową i przekonać ich do przystąpienia do naszej sieci – mówi Beata Kiernozek, Kierownik ds. kluczowych klientów w sieci Apteki Nowa Farmacja. – Zrezygnowaliśmy natomiast z aktywnego poszukiwania kandydatów na franczyzobiorców, którzy dopiero chcą wejść do branży i otworzyć nową aptekę. Ze względu na obowiązujące przepisy jest to właściwie niemożliwe. Skupiamy się zatem na przyłączaniu istniejących podmiotów. Jest to zresztą strategia, którą przyjęła obecnie większość franczyzodawców.
Beata Kiernozek zapowiada, że jeszcze w październiku sieć Nowa Farmacja powiększy się o dwie nowe placówki. Ich właściciele, którzy nie są farmaceutami, mogą uruchomić biznes tylko dlatego, że wnioski o zezwolenie złożyli jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów.
– Cały czas zgłaszają się do nas osoby zainteresowane otwarciem apteki „od zera”. Jednak nawet jeśli są to osoby z wykształceniem farmaceutycznym, to najpierw proszę, by sprawdzili liczbę mieszkańców i aptek w swoim regionie, po czym porównali je z ustawowymi limitami. Zazwyczaj okazuje się, że nowego punktu w danej miejscowości już nie da się otworzyć. Taka sytuacja ma miejsce również w dużych miastach – podkreśla Beata Kiernozek.
Łukasz Szultka z sieci Apteka Centrum Zdrowia wskazuje, że rozwój poprzez otwarcia nowych aptek uniemożliwia szczególnie regulacja dotycząca dopuszczalnej odległości między placówkami. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, odległość nowopowstającej apteki od najbliższej funkcjonującej apteki ogólnodostępnej musi wynosić co najmniej 500 metrów.
– To w praktyce oznacza, że odsetek lokalizacji, w których rzeczywiście można jeszcze otworzyć aptekę, stopniał do promila. Rozwój nowych aptek jest w zasadzie zablokowany. Jako franczyzodawcy skupiamy się obecnie na współpracy z właścicielami, którzy już działają na rynku – mówi Łukasz Szultka.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej