Franczyza, a inne formy organizacji

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Każdy potencjalny franczyzodawca powinien się zastanowić czy franczyza pasuje najlepiej do jego strategii sprzedaży produktów lub usług. Poniżej prezentujemy najważniejsze podobieństwa i różnice pomiędzy franczyzą, a innymi umowami współpracy.

Franczyza a stosunek pracy
(pracodawca - pracownik)
Podobieństwa Różnice
Każda forma kontroli pracodawcy nad pracownikiem może być również zawarta w umowie franczyzowej. Franczyzodawca nie odpowiada za działania i zobowiązania franczyzobiorcy.
Franczyzodawca szkoli franczyzobiorców. Franczyzobiorca inwestuje własne środki finansowe, natomiast pracownik niczego nie inwestuje (w formie finansowej).

 

Franczyza a dystrybucja
Podobieństwa Różnice
Podstawowym obowiązkiem dystrybutora jest dostarczanie towarów odbiorcom końcowym. Istotą umowy franczyzowej nie jest dostarczanie towarów w celu ich dalszej odsprzedaży a uprawnienie i jednocześnie obowiązek franczyzobiorcy do korzystania z całego pakietu franczyzowego franczyzodawcy. Na taki pakiet składają się, między innymi, oznaczenia przedsiębiorstwa, wiedza i doświadczenie (know-how) oraz wsparcie ze strony franczyzodawcy – jednym słowem cała metoda prowadzenia biznesu opracowana przez franczyzodawcę.
Franczyzobiorca, podobnie jak dystrybutor, zna potrzeby, uwarunkowania i specyfikę lokalnego rynku. Franczyzobiorca zazwyczaj współpracuje z jedną firmą, tj. z franczyzodawcą, a dystrybutor zazwyczaj z kilkoma.
Franczyzobiorca i dystrybutor zwykle kupują dużą ilość produktów a sprzedają w małych ilościach. Franczyzodawca jest zobowiązany do szkolenia franczyzobiorcy w metodach sprzedaży i marketingu produktów lub usług.

 

Franczyza a licencja
Podobieństwa Różnice
Franczyzodawca i franczyzobiorca są związani umową. Każda ze stron gwarantuje drugiej szczególne prawa i ma wobec niej zobowiązania np. używanie marki produktu lub znaku towarowego. Obowiązki wynikające z umowy franczyzowej są aktywne - franczyzodawca sprawuje kontrolę nad działaniami franczyzobiorcy.
Umowa określa zakres ochrony praw franczyzobiorcy lub licencjobiorcy. Obowiązki wynikające z umowy licencyjnej są pasywne - licencjodawca koncentruje się głównie na otrzymywaniu honorarium i sprawowaniu kontroli nad korzystaniem z licencji.
Franczyzobiorca i licencjobiorca zobowiązują się do płacenia za udzielane im uprawnienia. Franczyzodawca rozwija sieć i koncentruje się na dobrym działaniu każdego jej elementu.
Author
Michał Wiśniewski
doradca we franczyzie

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €