Dwie licencje, większy zysk

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Dwa sąsiadujące ze sobą stoiska franczyzowe - różnych, ale uzupełniających się marek - mogą wzajemnie podnieść sobie sprzedaż. To obustronnie korzystna sytuacja. Sieci franczyzowe współpracują ze sobą zarówno we własnych punktach, wtedy stroną umowy o co-brandingu są tylko centrale sieci, inną wersją jest umowa trójstronna, w której franczyzobiorca dokupuje drugą licencję i stara się pożenić obie sieci w jednym lokalu.

Jak skorzystać

Spójrzmy na przykład co-brandingu. W przypadku sklepów wielkopowierzchniowych jedna z firm wynajmuje drugiej część swojej powierzchni, pod warunkiem, że marki pasują do siebie, a sprzedawane produkty uzupełniają się. Np. taki układ sprawdza się, kiedy sieć supermarketów spożywczych współpracuje z siecią piekarni.

Co-branding także jest korzystny, gdy franczyzobiorca ma w swoim lokalu wolne miejsce i chce klientom zaoferować dodatkowy serwis - kupuje wtedy drugą licencję np. na małą kawiarenkę w punkcie poligraficznym, czy na punkt kasowy w osiedlowym sklepie spożywczym. W ten sposób franczyzobiorca może zaoferować szerszy asortyment towarów lub usług i zdobyć więcej klientów.

Uważnie wybierać

Franczyzobiorca musi być pewien, że z powodu co-brandingu marka jego pierwszej sieci nie straci prestiżu. Oczywiście, pilnują tego też franczyzodawcy, którzy muszą się zgodzić na współpracę i określić, czy rzeczywiście ich bliskość da efekt synergii i obopólny wzrost sprzedaży. Co-brandingowcyh partnerów trzeba wybierać uważnie, aby nie byli oni konkurencją dla siebie, a przyciągali dodatkowych klientów. Na początku współpracy należy zwrócić uwagę na kwestie prawne i organizacyjne. Umowy o co-brandingu mogą być dość skomplikowane, bo w większości przypadków wchodzi w grę trójstronność umowy: dwóch franczyzodawców i franczyzobiorca.

Co w umowie

W umowie należy dokładnie ustalić warunki codziennej współpracy. Są to m.in. rozstrzygnięcia dotyczące podziału kosztów codziennego utrzymywania lokalu, ewentualnych napraw oraz sprzątania, a także decyzje dotyczące godzin otwarcia, a także przechowywania i składowania towarów. Należy ustalić, czy lokal powinien być podzielony na obszary sprzedaży dla każdej z marek oraz uzgodnić formy płatności, księgowania oraz raportowania - szczególnie jeżeli różne opłaty są ponoszone na rzecz dwóch różnych właścicieli licencji.

Author
Anna Smolińska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €