Na dobry początek: karta dań
Dobrze skonstruowane menu to połowa sukcesu. Druga połowa leży w umiejętnym przedstawieniu go klientom restauracji.
Dobrej jakości karta menu może podnieść nie tylko prestiż restauracji, ale również obroty. Zachęcająco przedstawione klientowi dania mogą skusić go na coś więcej. W estetycznie przygotowanej karcie nawet drogie dania nie wyglądają kosztownie.
Jak powinna zatem wyglądać dobrze skonstruowana karta menu? Przede wszystkim musi być przejrzysta z wyraźnymi napisami, cenami i umieszczonym w widocznym miejscu logo lokalu, najlepiej na okładce. Oprawa z kolei owinna być wytrzymała, co oznacza, że warto na początku wydać na nią więcej, bo jej żywotność będzie dłuższa.
Dobrą opinią cieszą się karty wykonane ze skóry naturalnej: są wytrzymałe i eleganckie. Ale ich cena jest większa i kształtuje się na poziomie ok. 200 zł. Tymczasem karty wykonane ze skóry ekologicznej kosztują już ok. 50 zł za sztukę. A kart musimy kupić kilkadziesiąt. Niezbędnym minimum jest stosunek jednej karty na dwóch klientów. Zatem jeśli nasza restauracja jest w stanie pomieścić 60 osób, kart powinno być minimum 30, choć zaleca się, by było kilka w zapasie.
Estetyka wnętrza
Wygląd karty, a dokładnie jej kolorystyka, powinien być dostosowany do aranżacji wnętrza lokalu. Restauracje z kuchnią hiszpańską, które najczęściej są w ciepłych barwach utrzymane, powinny mieć również takie karty. W środku menu można umieścić elementy hiszpańskiej corridy, czegoś bezpośrednio kojarzącego się z półwyspem iberyjskim. Trzeba przy tym pamiętać, by elementy graficzne, obrazki nie zdominowały samego menu serwowanego w lokalu. Napisy powinny rzucać się w oczy, być wyraźnie oznaczone, z cenami. W typowych restauracjach na ogół nie stosuje się obrazków dań przy pozycjach w karcie. Tu bardziej stawia się na opis słowny.
Bardzo istotny jest podział dań w karcie. Z zasady umieszcza się je od tych podawanych najwcześniej, czyli przystawek, do ostatnich, a więc deserów. Napoje zwykle umieszcza się na końcu karty. Dania, które restauracja chce wyróżnić lub uważa za tzw. dania sztandarowe, może wyeksponować w karcie np. poprzez pogrubienie lub specjalny opis. Takie pozycje najlepiej umieszczać w samym środku karty, ponieważ praktyka klientów pokazuje, że to właśnie dania ze środka są najczęściej wybierane.
(mdk)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej